Novoročná záplava AAA hier sa blíži a okrem vykrádania našich peňaženiek bude útočiť aj na hranice milovaných herných strojov. Kto vlastní Xbox Series X či PlayStation 5 má aspoň jeden z problémov vyriešený, no ostatní, uctievajúci „PC Master Race“, budú musieť poriadne bojovať o každú jednu snímku za sekundu. Tento článok nie je určený len tým so záujmom rozbehnúť najhorúcejšie novinky. Rady smerujú aj k hráčom, ktorí sa často trápia so staršími titulmi. Snáď zistíš, ako zvýšiť FPS v hrách, a pomôžeme ti pri tvojich zážitkoch s tými najlepšími titulmi. Prinášame ti 5 grafických detailov, ktoré prakticky neovplyvňujú tvoj zážitok, ale výrazne zlepšujú výkon.
Mohlo by ťa zaujímať: TOP 15 – Najlepšie stealth hry na PC!
1. Tiene
Tiene dokážu poriadne zavariť tvojej grafickej karte a zvlášť na slabších strojoch bude tvoj frame rate trpieť. Obľúbená metóda vývojárov pre dynamické tieňovanie je renderovanie celej scény ešte raz, čo výkonu práve neprospieva. Zrejme ich nechceš vypnúť úplne, pretože hre dodávajú istú dávku realizmu, no zníženie na najnižšie detaily uľaví GPU a v množstve titulov je dokonca ťažké poznať rozdiel. V nastavení by taktiež mala byť možnosť s názvom „ambient occlusion“ – jedná sa o kvalitu odrazu svetla na okolitých budovách. Jeho vypnutím síce stratíš ostré odrazy budov, ale ak naháňaš každý frame, oplatí sa to obetovať.
Mohlo by ťa zaujímať: TOP 10 – Najlepšie ninja hry na PC, ktoré z teba spravia smrtiaci nástroj!

2. Odrazy
Existuje málo vecí, ktoré dokážu pokaziť zážitok z hry viac, ako nedokonalý model tvojej postavy vo vode, v zrkadle, či dokonca jeho úplné vynechanie. Rovnako ako u tieňov, vytvárať odraz dynamicky vyžaduje obrovskú záťaž grafiky, keďže sa musí meniť pri každom kroku alebo otočení kamerou. Je to síce detail, ktorý sa pri pohybe dá veľmi ľahko všimnúť, no stále ide o funkciu, bez ktorej sa zaobídeš. A znova ju nemusíš vypnúť kompletne, stačí sa len pohrať s nastaveniami.
Mohlo by ťa zaujímať: TOP 15 – Najlepšie hry z obdobia stredoveku na PC!

3. Supersampling a subsampling
Supersampling je užitočná pomôcka v prípade, že máš o trochu lepšiu grafickú kartu ako je potrebné. Hra najprv vygeneruje scénu vo vyššom rozlíšení a následne si ju prispôsobí pre potreby tvojho počítača. To síce pomáha hráčom, ktorí vlastnia stroj s výkonom viacnásobne presahujúcim potreby daného titulu, no pre ostatných neprináša nič nové. Existuje ale obrátená funkcia, tzv. „subsampling“, ktorý prostredie vyrenderuje v nižšom rozlíšení a následne ho umelo zvýši. Celkový obraz sa bude zdať mierne rozmazaný, no výrazne sa zlepší frame rate.
Mohlo by ťa zaujímať: Najlepšie hry pre deti na PC!

4. Post-processing
Táto funkcia vylepšuje všetky efekty, ktoré vznikajú po prvom renderovaní. Sú to malé detaily, ktoré povyšujú zážitok pomocou vizuálnych upgradov. Majú veľmi malý účinok, no ich vypnutie alebo nastavenie na minimálnu hodnotu dokáže výrazne zlepšiť výkon tvojej mašiny, či konzoly (môžeš to vidieť na ukážke pod textom). Väčšina z nich sa snaží napodobniť rôzne filmové efekty – vylepšený pohyb, hĺbku farieb, či schválnu chromatickú aberáciu (chybu šošovky). Niektorí tieto doplnky zatracujú, iní ich obdivujú, každopádne sa dajú ľahko obmedziť.
Mohlo by ťa zaujímať: TOP 15 – Najlepšie single-player RPG hry na PC!

5. Vzdialenosť zobrazenia a veľkosť zorného poľa
Nie je žiadnym prekvapením, že vykresľovanie viacerých objektov naraz je náročnejšie na hardware. Vzdialenosť zobrazenia aj veľkosť zorného poľa sa sústreďujú práve na tento aspekt. Čím väčšie je tvoje zorné pole, tým viac sa zlepší tvoje periférne videnie a zvlášť v online súbojoch to môže byť naozaj kľúčové. Dnes už vývojári dbajú na vyrovnanosť zápasov a potencionálna výhoda v podobe lepšej viditeľnosti sa zmenšila takmer na nulu. Na druhej strane, vzdialenosť zobrazenia je aj grafická záležitosť a môže ovplyvniť spôsob, akým sa hra prezentuje.

Vyskúšaj vypnúť, resp. obmedziť tieto detaily a výkon tvojho počítača sa viditeľne zvýši. Samozrejme, hra nevyzerá tak dobre ako na najvyšších nastaveniach, no pod tvoj zážitok sa to výrazne nepodpíše. Všetko sa dá nastaviť malým výletom do menu a zoznámením sa s pokročilými možnosťami grafiky. Overwatch na Ultra – 1440p – bežal na (už tak slušných) 121 fps a po pár zmenách – vypnutý „ambient occlusion“, nízke dynamické odrazy, použitie „subscalingu“ a nízke detaily tieňov – sa frame rate vyšplhal na 196 fps!