Časy sú zlé, a tak ďalej, a tak ďalej. Netreba konštatovať zbytočné, súčasná situácia neprospieva takmer nikomu, no aspoň nám to dáva priestor na trocha cynizmu. Priestor na obhliadnutie sa za neúspechmi priemyslu a zároveň priestor na napravenie našich herných restov. Takáto hluchá fáza vo vývoji sveta však často vyplavuje kostlivcov zo skríň herných vývojárov a jeden z nich už dlho bije do očí každému, kto sa tematike venuje. Kvalita športových titulov totiž prudko klesá a ich developeri sa stávajú čoraz lenivejšími.

Aký je základný problém?
Na pochopenie danej situácie stačia základné poznatky z ekonómie. Väčšina dnešných športových sérií funguje na princípe exkluzívnej licencie, ktorá zaručuje vývojárom výsostné práva na výrobu produktu pre videohernú sféru. V skratke to znamená, že keď Konami získalo exkluzívnu licenciu na Juventus Turín, EA musela vo FIFE zmeniť meno tímu na Piemonte Calcio a strániť sa všetkých oficiálnych symbolov klubu.
Nový kohút na smetisku? FIFA má novú konkurenciu. Free to play titul UFL mieri vysoko!
To však funguje aj na oveľa väčšej úrovni, často ide o ligy či dokonca celé športy. EA má takto pod palcom NHL, futbalovú Ligu majstrov, NFL (pre fanúšikov amerického futbalu) a celý kolotoč UFC. 2K má naopak NBA aj s priľahlými súťažami a Santa Monica Studios vlastní licenciu pre MLB. Všimol si si niečo? Ak nerátame futbal, odišli nám prakticky všetky veľké športové série.

Monopol dokáže narobiť obrovské problémy vo všetkých oblastiach ekonómie a herný priemysel nie je žiadnou výnimkou. Športové hry sú navyše špeciálne tým, že každý rok sa menia súpisky či pravidlá, a tak (žiaľ) vývojárom prechádza vydávanie prakticky tých istý hier s rovnakou cenovkou. Tu sa mierne odlišuje Konami, ktoré tohtoročnému titulu PES prilepilo nálepku update a polovičnú cenu, za čo si zaslúžia uznanie.
Mohlo by ťa zaujímať: Na obálke NBA 2K22 bude historicky prvýkrát žena!
Ako sa monopol prejavuje?
Ak daná séria nemá konkurenciu, vývojári nemusia o kupujúcich bojovať. Jednoducho vedia, že nech je ich hra akákoľvek, predaje im chýbať nebudú, pretože alternatíva na trhu neexistuje. Najväčším hriešnikom je v tomto prípade EA, ktorá beztrestne vydáva rok čo rok tie isté záležitosti premorené mikrotranzakciami a pay-to-win systémom v podobe Ultimate Teamu.

Aby toho nebolo málo, táto spoločnosť sa spolieha na to, že jej spotrebitelia sú ovplyvniteľní idioti (čo nemá ďaleko od pravdy). Funkcie sú neustále odstraňované a pridávané o niekoľko rokov neskôr s nápisom „novinka“. Nehovoriac o tom, že sú často implementované horšie ako tomu bolo na minulej generácii konzol. Toto všetko im však kvôli nenáročnej fanúšikovskej základni prechádza a vďaka balíčkom z Ultimate Team sa topia v peniazoch.
Prečítaj si aj: Mason Greenwood bol odstránený z FIFA 22 kvôli vážnym sexuálnym obvineniam!
Nostalgia? Kdeže, len fakty
Ak si dieťaťom 90-rokov, určite máš spomienky na množstvo titulov zo začiatku storočia, ktoré prekypovali obsahom, spracovaním a aj na tú dobu úžasnou hrateľnosťou. Ak ich však zaraďuješ len medzi nostalgické výkvety mysle, možno by si to mal prehodnotiť. Nedávne priame porovnávanie totiž vo všetkých týchto faktoroch odhalilo škaredú pravdu.

Najnovšie hry nielenže nedisponujú rovnako kvalitným gameplayom ako za starých čias, vystrihnuté boli rôzne funkcie, ktoré obohacovali zážitok. Kedysi vedúci herný mód v hrách od EA, Franchise, dnes obsahuje len absolútne minimum potrebné na funkčnosť. Preč sú príbehové cut-scény, akákoľvek vidina progresu, sponzorské zmluvy, prakticky všetko je nevyrovnané. Dospelo to do štádia, v ktorom jediné, čo sa oplatí robiť, je hrať jeden zápas za druhým. Všetko ostatné je buď extrémne nudné alebo absolútne nefunguje.
EA už nikoho neprekvapuje
Najväčším výkričníkom v tomto ohľade je séria Madden NFL. V minulej dekáde išlo o vôbec najlepšie športové hry na trhu s neuveriteľným množstvom možností. Ak si bol majiteľom klubu, mohol si nastavovať cenu každého jedného produktu v bufete, vytvárať si vlastných hráčov či dokonca fanúšikov, budovať tímy od piky alebo vytvárať vlastné formácie či taktiky. No schválne, len sa pozri vo videu na čas 1:30. Pripomínam, že ide o hru Madden NFL „20“.
Ako hráč si mal vlastný dom, ihrisko, tréningové procesy, mohol si zmeniť každý aspekt svojej osobnosti, stať sa členom Siene slávy. Dnes je všetko preč, pričom vývojári úplne zničili všetok zmysel z hrania tohto dnes už smutného módu.
Niečo o trochu inom športe: História ešportu: Z pivnice po vypredané štadióny
Keď prší, tak leje
Každá jedna hra od Electronic Arts však trpí rovnakým problémom. Séria NHL je krásnym príkladom – pamätáš, ako si si mohol zahrať vlastné majstrovstvá sveta a doviesť Slovensko (či Česko) k titulu s autentickými hráčmi danej doby? Vytvoriť si rôzne variácie útokov začínajúce od vlastného gólmana, modrej čiary či spoza súperovej brány? Po zápase si odpovedal na otázky novinárov, čím si si vylepšoval vzťah s tímom či fanúšikmi alebo si dokonca mohol hrať súťaž mimo americký kontinent (vážne, to, že sa vo Franchise či Be a Pro nenachádzajú európske tímy hraničí s trestným činom).

Všetko, čo som spomenul, je buď preč, alebo nahradené trápnou a zle naprogramovanou napodobneninou. Krásnym príkladom sú rozhovory s médiami v najnovších FIFA hrách – 4 alebo 5 opakujúcich sa otázok s jedinou odpoveďou, ktorá dáva zmysel a pomôže ti vo všetkom. Žiadny balanc medzi rôznymi zložkami tvojho života, stačí si jednoducho zapamätať správnu odpoveď. Ide tak len o ďalšiu funkciu, ktorá robí hru čoraz nudnejšou.
Pozri si aj: Najlepšie co-op hry pre dvoch na jednej obrazovke!
Krvavé peniaze
Všetko to začalo s nástupom Ultimate Teamu – módu, ktorý efektívne zabil trh športových hier. Každý rok vydá EA tú istú zabugovanú hru v troch verziách (FIFA, NHL, Madden), zmení súpisky, poprípade vráti jednu zo základných funkcií titulu spred 10 rokov s nálepkou novinka a milióny idiotov si ju kúpia. Minú 60€ na kópiu minuloročnej hry (ktorá bola kópia tej spred dvoch rokov, a tak ďalej) v tragickom stave, len aby minuli ďalšie desiatky eur na hernú obmenu žrebovacích losov.

Človek by si povedal, že keď už v centrále EA očividne nič nerobia, aspoň stihnú opraviť všetky problémy, ktorých je dnes v týchto tituloch neúrekom. Človek by však nemal pravdu. Už 5 rokov je v NHL ten istý glitch, ktorý vyústi v gól v 90% prípadov a absolútne zruinoval online zápasy. Tak schválne, pozri si jeden zo zápasov medzi „profesionálnymi“ (ani nevieš, ako veľmi sa musím premôcť, aby som to napísal) hráčmi a uvidíš, o čom hovorím.
Multiplayerové zápasy vo FIFE sú príšerne skriptované, atribúty hráčov na ich kartách musel zrejme prideľovať náhodný generátor čísel, keďže absolútne nereflektujú ich schopnosti na trávniku a prezlečené lootboxy zhoršili finančnú situáciu v nejednej rodine. Za 60€ už nezískaš kompletnú hru, dostaneš iba holú kostru zážitku. Vo všetkých hrách je možnosť zakúpiť si „legendárnych hráčov“ za nemalé peniaze, ktoré kompletne kazia zážitok z online zápasov.
Case in point… Recenzia – FIFA 21
Kto je bez hriechu, nech hodí kameňom
NBA od 2K má bez pochýb najlepšie zápasové spracovanie zo všetkých športových titulov – autentický tím expertov, množstvo hlášok či legendárnych hostí (v NHL som automaticky vypínal zvuk, keď som videl, že je v štúdiu Snoop Dogg – jeho 5 viet už viem aj naspamäť). Celé to však majstrovsky ruinuje prezentácia prakticky všetkých ostatných herných módov.

Ak by som bol rodič dieťaťa v adolescentnom veku a videl online režim, bol by som vážne rozčarovaný. Celý multiplayerový priestor je obrovským kasínom (to ani nezveličujem, nachádza sa tam dokonca budova, v ktorej máš výherné automaty a dokážeš si staviť reálne peniaze na svoj zápas) a bez investovania peňazí s tebou bude pravidelne vytretá podlaha.
Mohlo by ťa zaujímať: TOP 20 – Hry s najlepšou grafikou na PC, ktoré pripomínajú realitu!
Riešenie?
PRESTAŇ TIE HRY KUPOVAŤ! Ak si každý rok kúpiš novú edíciu simulátoru kasína s futbalom či hokejom popri tom, problém je jedine v tebe. Ak si myslíš, že sa bez toho niečo zmení, si idiot. Ak každý rok minieš svojich obligátnych 60€ na dojnú kravu na peniaze, nemáš právo sa sťažovať, že si znova dostal rovnakú vec, lebo si pre štúdiá žiarivým príkladom, prečo sa im to jednoducho oplatí.
Aby som to zhrnul – EA a 2K absolútne nezaujíma, čo si o ich hrách myslíš, pretože im do pokladničky aj tak hodíš peniaze. Nič sa nezmení, ak sa nezmení fanúšikovská základňa. Aby som sa teda dostal k odpovedi na otázku z nadpisu – problémom si TY! Rant over.