Och, dobre, viem presne, čo si teraz myslíš. Ďalší clickbait, ktorým ťa nalákam na nič-nehovoriaci článok za cenu čítanosti. No, nie celkom. Pred pár týždňami som robil recenziu na remaster Mafie II (video uvidíš nižšie) a ak si ju čítal, zistil si, že som sklamaný s prácou, ktorá bola odvedená vývojármi. A keď som nedávno spustil aj vynovený tretí diel (prvý a posledný krát, neboj sa), začal som sa vážne báť o nadchádzajúci remake originálu. Bude Mafia: Definitive Edition naozaj prepadák?

Mohlo by ťa zaujímať: Mafia II by měla dostat vlastní remake, říká Daniel Vávra

Tragédia v podaní remasterov

Jednoducho povedané, Hangar 13 pokazil všetko, čo sa len dalo. Po vydaní bola optimalizácia príšerná (hlavne na PS4 Pro), framerate ostal rovnaký, nebol pridaný žiaden nový obsah a grafické zmeny boli naozaj minimálne. Ale pozor, to hovorím len o druhom dieli. Dalo by sa argumentovať, že za 30€ sme ho dostali na novú generáciu konzol, takže aspoň to bol dôvod ku kúpe (ak vlastníš obe hry na Steame, dostaneš ich zadarmo). Pravé svinstvo však nastáva až v prípade trojky.

V prípade Mafie III nielenže nedošlo k žiadnym grafickým zmenám, na niektorých verziách dokonca hra vyzerala horšie! Ponúka sa tak otázka, prečo hru vydali znova, keď už na najnovších konzolách bola a dnes si pôvodnú hru aj s DLC (ak by ti obyčajný masochizmus nestačil) zaobstaráš za pár korún. Je pre mňa záhadou, kto by si ju mimo kolekcie za tých 30€ na konzolu kúpil. Sám som ju hral len preto, že som ju dostal v balíku Mafia Trilogy.

Ak toto je vizitka práce Hangar 13, fanúšikovia série (ku ktorým patrím) sa vážne môžu začať báť o očakávaný remake. Existuje totiž veľká šanca, že Mafiu: Definitive Edition zaradíme do kategórie „prepadák“. Ja som typ človeka, ktorý sa pomerne ľahko nadchne a po oficiálnom oznámení trilógie som každých pár sekúnd refreshoval stránku PS Store a čakal, že sa tam objaví. Teraz som už trochu vychladol, a tak dokážem objektívne zhodnotiť situáciu a svoju skepsu vysvetlím nižšie.

Pochybný vývojár

Prvým dôvodom je samozrejme práca na remasteroch ostatných titulov série, no tu to nekončí. Celá povesť štúdia Hangar 13 je pochybná a história je v tomto prípade celkom zmätočná. Vzniklo v roku 2016 a okamžite sa chopilo práce na novej Mafii, pričom po krátkej spolupráci s 2K Czech sa obe divízie spojili a ďalej fungujú pod menovkou, ktorú poznáme dnes. Vo februári 2018 prišlo k hromadnému prepúšťaniu, no napriek tomu má štúdio dnes až 4 pobočky: v Californii, anglickom Brightone, Brne a Prahe.

Mafia III je dosiaľ jediným veľkým projektom štúdia a všetci vieme, ako dopadla. U kritikov šlo a obrovský prešľap, pričom čísla na Metacriticu hovoria samé o sebe. Nehovoriac o tom, že sklamanie prišlo aj na hráčskom fronte a v porovnaní s hypom pred vydaním boli výsledné predaje mizerné. Okrem tohto titulu mala časť Hangaru 13 pod palcom remaster druhého dielu a prequel série Borderlands so zmiešanou odozvou.

Zastaralá hra

Na jednej strane je štúdio, na druhej samotná hra. Povedzme si to úprimne, už nie je rok 2002. Pred vydaním remasteru dvojky som si znova zahral pôvodný diel, tentokrát bez ružových okuliarov. Ak dnes má nejakú hodnotu, tak to bude pre skvelý príbeh a hutnú atmosféru, pričom ostatné zložky titulu dostali za tie roky poriadne zabrať. Gameplay je jednoznačne zastaralý a grafika vyzerá smiešne, no teraz mi nejde o ne. Najväčším problémom bude kompletne prerobiť hru a dostať ju na novú generáciu konzol, keďže jedna vec je istá. Množstvo pilierov, na ktorých Mafia stojí, už dnes bude hráčom na príťaž.

Pri druhom dieli som sa sťažoval na prázdny otvorený svet, avšak pamätníci vedia, že to nebol problém, ktorý sa vyskytol až v Mafii II. Už jednotka bola príšerne lineárna a každá jedna misia sa skladala z rutiny „autom od Salieriho, dokončiť robotu a späť“. To bola škoda, zvlášť keď si veľkú časť z hry strávil práve na ceste. Aj tu však existuje druhá strana mince a problém je komplikovanejší, než sa zdá.

Ako na príbeh?

Mafia je celá o príbehu a ten je posúvaný každou cut-scénou, každou replikou, každým pohybom kamery. Ak by vývojári zakomponovali možnosť čiastočného výberu poradia misií (viď GTA) alebo side-questy či nejaké vedľajšie aktivity, dej by s najväčšou pravdepodobnosťou stratil ten ikonický drive. Open-world hry zvyknú mať veľký problém s udržaním solídneho hlavného príbehu a to je chyba, ktorú si v Hangar 13 jednoducho nemôžu dovoliť.

Vývojári tak pred sebou majú príšerne ťažkú úlohu. Nehovoriac o tom, že musia adaptovať dej, ktorý je v Česku považovaný za posvätný. Som veľmi zvedavý, ako sa im podarí prerobiť cut-scény, prepísať dialógy a zrežírovať majstrovský scenár od Illusion Software. Otázkou takisto je, ako dokážu do hry zaimplementovať legendárne scény ako preteky, level v kostole, no aj úvodné taxikárske jazdy, ktoré by v dnešnej dobe hráčov skôr odradili.

Bude zaujímavé sledovať, k akým voľbám dôjde a zároveň, ako si Hangar 13 poradí s prezentáciou hry pre nové publikum. Ja im budem držať palce, keďže v auguste by som si chcel zahrať ozajstné majstrovské dielo. Je veľmi ťažké robiť remake hry ako je Mafia, ktorá možno nie je v hľadáčiku širšej verejnosti, no za tie roky si vybudovala kultový status. Fanúšikovia si budú všímať každý prešľap vývojárov, zvlášť ak majú takúto povesť. Bude teda Mafia: Definitive Edition prepadák? Moje srdce mi hovorí, že nie, ale ruku do ohňa by som za to nedal.