Písal sa september roku 2020. Pandémia bola v plnom prúde a nekonečné opatrenia a lockdowny už pomaly ale isto začínali trápiť aj tú voči nim zdanlivo najodolnejšiu skupinu ľudí – hráčov. Ako druhý príchod Ježiša Krista sa však objavil doposiaľ nepovšimnutý a nedocenený titul Among Us. V priebehu niekoľkých dní túto hru hral prakticky každý. Búrala kamarátstva, vyvolávala hádky a prinútila nás zamýšľať sa, či niektorí z ľudí v našom okolí predsa len netrpia psychopatiou. No najmä nás kvalitne zabavila a aspoň čiastočne vytrhla z už zabehnutého stereotypu. Prečo ju teda dnes už ani náhodou nezapneš?

Si jedným z tých, ktorých Among Us stále baví? Prečítaj si aj: Among Us dostane svoju vlastnú adaptáciu mangy!

Cesta na vrchol

Among Us uzrelo svetlo sveta už v roku 2018, no trvalo ďalšie dva roky, kým sa mu podarilo predrať sa medzi internetové trendy. Z veľkej časti tomu môže vďačiť tvorcovskej YouTube/Twitch komunite, ktorá tento titul podsunula svojím  fanúšikom. Konkrétne to boli napríklad mená ako Sodapoppin, Corpse či Jacksepticeye.

screenshot zo ziveho vysielania

Koncept hry bol pritom až detsky jednoduchý. Na začiatku kola bola každému hráčovi priradená jedna z dvoch rolí – crewmate alebo impostor. Crewmates boli pritom početnejší a ich úlohou bolo plniť úlohy, alebo tzv. tasky, a zároveň odhaliť impostorov.

Úlohou impostorov bolo zase strategicky a nenápadne vyzabíjať zvyšok posádky. Among Us bolo síce ďalej okorenené o zopár mechaník, ktoré mu dodávali komplexnosť, no pravá zábava sa začínala v hernom chate.

Nidky sa totižto nikomu nedalo veriť. Ak úlohu impostora dostal skúsený hráč, mohol potichu likvidovať všetkých hráčov v lobby bez toho aby ste ho čo i len raz podozrievali. Ak ste sa náhodou stali impostorom vy, mohli ste predviesť svoje majstrovstvo v klamaní a odvracaní pozornosti. Crewmates zase mohli zažiariť v dedukcii a opatrnosti.

O vývoji Among Us sa viac dozvieš tu: Jaké problémy prožíval vývojářský tým Among Us během lockdownu?

Všetky tieto faktory boli zábavné s náhodnými hráčmi, a ešte zábavnejšie s vlastnou skupinkou kamarátov. Titulu do kariet hrala aj celosvetová pandémia, ktorá mnohých prinútila prahnúť práve po takomto druhu dynamického a pútavého ľudského kontaktu. Among Us sa teda pomaly vyšplhalo na pomyselný vrchol. Ako to však často býva, čakal ho prudký pád.

Hráčov ubúda

Hra dosiahla najvyššiu popularitu v septembri 2020, no už v decembri toho istého roku jej priemerný počet hráčov klesol o viac ako polovicu. Dôvodov bolo hneď niekoľko. Štúdio Innersloth, ktoré stálo za zrodom Among Us pozostávalo len z troch ľudí a nikdy neanticipovalo takú masívnu popularitu akú sa im podarilo dosiahnuť.

logo innerslothu

Maličký vývojársky tím jednoducho nedokázal držať krok s narastajúcim počtom hráčov a včas vydať update, ktorý by dokázal udržať ich záujem o tento titul. Jednoduchý koncept sa ukázal byť pre hru dvojsečnou zbraňou. Po zopár hodinách hrania sa gameplay stával repetetívnym a priestor na zlepšovanie bol obmedzený. Naviac sa v mnohých krajinách sveta začala pandemická situácia zlepšovať a fanúšikovská základňa už netrávila toľko času pri obrazovkách.

Ak ti Among Us začína chýbať, prečítaj si o jeho možných alternatívach tu: Toto sú najlepšie Among Us alternatívy!

A v neposledom rade treba povedať, že Among Us bol od začiatku len trendom, ktorých náturou nie je dlhá životnosť. Jeho osudom bolo od začiatku užiť si svoje miesto na výslní, vyťažiť z neho maximum, a potom sa utiahnuť do úzadia s menším počtom zarytých fanúšikov. Mnohým ľuďom však spríjemnil dlhé karanténne večery a určite si teda zaslúži svoje právoplatné miesto v hernej histórii.