Áno, počul si správne. Len pred pár dňami som písal článok o tom, že Valve podporil fanúšikovskú tvorbu, vďaka ktorej by sme si zahrali Half-Life: Alyx bez VR. To už je však minulosťou, pretože dnes, ani nie týždeň po vydaní hry, tu máme prvý prototyp! Postaral sa oň Tyler McVicker, zakladateľ hernej stránky Valve News Network, ktorá robí presne to, čo názov naznačuje. Je teda jasné, že sa do Alyx pustil rovno po vydaní a začal hľadať rôzne spôsoby, ako obísť nutnosť virtuálnej reality. A zdá sa, že jeden z nich našiel.

Mohlo by ťa zaujímať: Ako sa darí Half-Life: Alyx u kritikov?

Ako sa to podarilo?

Samozrejme, nie každý vie po anglicky a ešte menej ľudí rozumie problematike, ktorej sa Tyler venuje. V tomto článku teda vysvetlím, o čo sa snažil a k akému zisteniu prišiel. Aby Steam pomohol vývojárom, vo svojich útrobách má takzvané manifesty. Ide o staršie verzie hry, ktoré boli developermi postupom času aktualizované. Môžu im tak pomôcť v prípade, že stratia nejaké dáta, alebo sa stretnú s problémami nevyskytujúcimi sa v predošlých verziách. Navyše slúžia hráčom pri chýbajúcej kompatibilite so staršími operačnými systémami.

half-life: alyx bez vr

Existujú však spôsoby, ako tieto verzie získať pomocou istých neoficiálnych zdrojov. Drvivá väčšina hier dovoľuje stiahnuť len manifesty vytvorené po ich vydaní. Funguje to tak preto, aby sa náhodou niekomu nedostala do rúk nedokončená verzia titulu. Tu prichádza kľúč k vyriešeniu problému. Valve totiž do kódu zakomponovalo isté pomôcky, ktoré dovoľovali vývojárom testovať hru bez toho, aby si vždy nasadzovali headset. Tie boli pred vydaním z hry vymazané, no niekto túto verziu zabudol zobrať zo Steamu. To znamená, že chvíľu bola voľne dostupná a mohol si si ju stiahnuť aj ty.

V tomto momente už je preč, no tí šikovnejší to stihli. V Tylerovom videu tak môžeš vidieť, ako hru prechádza v klasickom 2D rozhraní. Je tu však jeden veľký problém. Klasická “action” klávesa (jedno tlačidlo pre otváranie dverí, zbieranie predmetov či naviazanie konverzácie, väčšinou “E” alebo “F”) tu bola nahradená pohybom tvojich rúk. To znamená, že ak sa rozhodneš hrať Half-Life: Alyx bez VR v tejto verzii bez akýchkoľvek modifikácií, nebudeš schopný vykonávať viaceré základné úkony.

Half-Life: Alyx bez VR -- v čom sú problémy?

Existujú teda dve možnosti. Tá prvá je naprogramovať rôzne klávesy pre rôzne pohyby rúk (napr. “E” pre pohyb doľava, “F” pre pohyb doľava, atď.). To by bolo veľmi nepraktické a ovládanie postavy by sa stalo príťažou. Druhá možnosť by kompletne zahodila pohyb rúk a všetko by sa koordinovalo jedným tlačidlom. Dostal by si tak Half-Life 2, akurát by sa z toho vycucala všetká zabáva. Tento variant však otvára dvere (no pun intended) úplne iným projektom.

Ak by sa ti teda podarilo naprogramovať systém, ktorý by kompletne obišiel virtuálnu realitu, dostal by si engine Source 2 so všetkými možnosťami použiteľnými aj vo VR. Všetci vieme, ako dlho prežila prvá generácia tohto nástroja a koľko skvelých hier na ňom bolo vytvorených. Preformovanie dvojky do 2D by moderom umožnilo vytvoriť svoje vlastné výtvory v tomto obdivuhodnom rozhraní ešte predtým, než na ňom Valve vydá vlastnú hru.

Ani Valve s tým nechce mať nič spoločné

Zaujímavosťou je, že vo videu môžeš vidieť zbrane, ktoré sa v Alyx nenachádzajú. To je tým, že vo Valve tento build ponúkli externým spolupracovníkom na otestovanie technickej vyspelosti titulu. Nechali v ňom aj možnosť hrať v 2D a aby im dali do rúk nejaké zbrane, importovali doň kompletný arzenál z dvojky. Bol to ich spôsob ako povedať -- “skús hrať Alyx v štýle Half-Life 2 a uvidíš, aké zlé to bude”.

Ako som už spomínal viackrát v rôznych článkoch, Half-Life: Alyx bez VR príde. Bude však príšerný! Virtuálna realita robí z tohto nového počinu to, čím je a odobrať by ju bolo ako pozerať 3D film bez okuliarov. Ver mi, viac si hru užiješ, keď ju budeš sledovať u tvojho obľúbeného streamera. Atmosféra titulu z vlastných očí je síce nenahraditeľná, no stále je to lepšie ako si skaziť chuť akýmkoľvek modom, ktorý zabezpečí Half-Life: Alyx bez VR.