Ak tráviš veľa času na najrôznejších internetových stránkach, pojem Ad Blocker ti určite nie je neznámy. Funkcia, ktorá ťa zbaví všetkých, alebo väčšiny reklám na webe, nie je pre samotných tvorcov práve najideálnejšia, keďže tým prichádzajú o zárobky, no je obľúbená medzi používateľmi. Pre niektorých z nás to už ale tak asi dlho nezostane. Pripravuje sa totiž aktualizácia, následkom ktorej je dosť možné, že užívatelia Google Chrome Ad Block už neuvidia.
Mohlo by ťa zaujímať: Co stálo za výpadkem Facebooku, Instagramu a WhatsAppu?

Krok k lepšiemu?
V nedávnom príspevku na blogu spoločnosti, potvrdil produktový manažér David Li prechod systému rozšírení Chrome z Manifest V2 na Manifest V3. Hlavnou výhodou novej verzie má byť oveľa vyššia bezpečnosť a súkromie. Od 22. januára 2022 sa už teda nebude dať pridať žiadne nové rozšírenie založené na starom systéme, no tie existujúce ešte budú fungovať. Od januára 2023 však už budú všetky tohto druhu z Web Obchodu preč.
Prečítaj si aj: Twitch chce aby fanúšikovia platili za promo ich obľúbených streamerov!
Tu prichádza na scénu problém s Ad Blockermi. Ich vývojári poukázali na to, že aby aplikácie blokujúce reklamy mohli fungovať, potrebujú určité API (rozhranie pre aplikáciu), ktoré v novom Manifest V3 nie je. To by znamenalo, že programátori musia nájsť iný spôsob ako ich spojazdniť, a to môže byť skutočne ťažký oriešok.

Možno zámer, možno náhoda
„Je to evolúcia platformy, ktorá berie do úvahy meniace sa prostredie webu aj budúcnosť rozšírení v prehliadačoch.“ Asi tak je zmena opísaná. No otázka, či sa Google Chrome Ad Block snaží vyhodiť naschvál, sa vynára aj tak.
Mohlo by sa ti páčiť: Ako byť neviditeľný na internete – anonymné prehliadanie
Pred dvoma rokmi Google na túto tému povedal, že zakázanie Ad Blockerov nie je v žiadnom prípade ich cieľom. Práve naopak, má ísť o „pomoc vývojárom, tvoriť bezpečnejšie a efektívnejšie“. Spolu so staršími vyjadreniami o tom, ako technológie blokovania reklám ubližujú ich biznisu, a novým informáciám o chýbajúcom kľúčovom API, to ale vyzerá presne opačne.

Prečítaj si aj: EA zamítá implementaci reklam do her!
Manifest V3 je ale stále vo vývoji a pracuje sa na jeho vylepšení. Preto nie je vylúčené, že nejaký mechanizmus vhodný pre Ad Block sa tam nakoniec predsa nájde. V opačnom prípade však budeme musieť dúfať, že programátori prídu na nový spôsob, ako to urobiť, prípadne sa budeš musieť zmieriť s tým, že na Google Chrome sa reklamám nevyhneš. Len aby nakoniec nedopadlo ako s Mozillou, ktorá postupne prišla o milióny zákazníkov.