Za posledné roky sa so streamovacími službami roztrhlo vrece, vďaka čomu majú milióny ľudí po celom svete prístup k najrôznejším filmom či seriálom. Ak sa bavíme o kinematografii, všade počuješ iba Netflix, HBO GO, Amazon Prime, Disney+ a podobne. Do trendu sa však zapája aj herný svet a mnohým napadá otázka: „Ako vyzerá budúcnosť streamovania hier?

Mohlo by sa ti páčiť: Single-playerové hry zomierajú! Je tomu naozaj tak?

streaming hier

Game Streaming vs. Cloud Gaming

Na začiatku si musíme predstaviť dva hlavné streamovacie režimy. Sú nimi Game StreamingCloud Gaming.

Prečítaj si tiež: Vše co víme o konzole Steam Deck – čím nás překvapí?

Game Streaming funguje na podobnom princípe ako napríklad Netflix. Zaplatíš si mesačný poplatok a ten ti otvorí rozsiahlu knižnicu hier, ktoré si môžeš kedykoľvek zapnúť a hrať. Medzi najpopulárnejšie aktuálne patrí Xbox Game Pass alebo PlayStation Now, z ktorých obe služby ponúkajú prístup ku značnej časti titulov. Stále však využívaš svoju konzolu alebo počítač na hranie a všetky tituly si iba zapožičiavaš. To znamená, že ak sa rozhodne prenajímateľ hru zo služby stiahnuť, už si ju nezahráš si ju. Hráš dlhé RPG a si na konci príbehu? Tak máš smolu.

Cloud Gaming, na druhú stranu, ponúka prenájom virtuálneho herného zariadenia. V skratke to znamená, že hra nebeží na tvojom počítači alebo konzole ale je spustená na vzdialenom serveri. Tento server posiela všetky dáta naspäť k tebe a zobrazuje ich na tvojej obrazovke. Ty si tak schopný hrať akúkoľvek hru na akomkoľvek zariadení bez nutnosti upgradovania počítača alebo dokonca nemusíš ani vlastniť žiadnu konzolu. Jediné, čo potrebuješ, je rýchle internetové pripojenie. Medzi najznámejšie Cloud Gaming služby aktuálne patrí Google Stadia alebo GeForce Now. Ak však chceš hrať nejakú hru cez Cloud, musíš ju najprv vlastniť, takže si ju iba nezapožičiavaš, ako to je v prípade Game Streamingu.

Mohlo by sa ti páčiť: Najlepšie hry pre deti na PC!

Okrem týchto dvoch režimov však firmy už prichádzajú s akýmsi spojením oboch svetov. Microsoft aktuálne pracuje na streamovacej službe xCloud, ktorá ti otvorí rozsiahlu knižnicu hier a zároveň ich budeš môcť hneď hrať, a to na akomkoľvek zariadení.

streamovanie hier google stadia

Aké problémy môže predstavovať streaming hier?

1. Slabé internetové pripojenie

Ak sa pozrieme na spojenie oboch týchto systémov, problémy sa značne redukujú, no nezmiznú úplne. Najdôležitejším aspektom totiž aj naďalej zostáva internetové pripojenie, ktoré je v mnohých kútoch sveta stále nedostačujúce. Ak si chceš zistiť svoju rýchlosť internetového pripojenia, môžeš tak učiniť napríklad na stránke Speedcheck, kde zistíš okrem rýchlosti sťahovania a nahrávania aj latenciu.

Mohlo by sa ti páčiť: Jaké novinky a změny na nás čekají ve Windows 11?

Latencia je špeciálne dôležitý atribút, ktorý možno poznáš pod menom Ping. Ten určuje čas, za ako dlho prejdú dáta z pôvodného zdroja do svojho cieľa. Čím je hodnota latenie nižšia, tým sa ti bude lepšie hrať. Pri vysokom „pingu“ totiž hra beží v oneskorení a tituly s vysokým reakčným koeficientom, ako napríklad strieľačky, sa stávajú prakticky nehrateľné.

2. Množstvo streamovacích služieb

Ďalším problémom je množstvo exkluzívnych streamovacích služieb. Už teraz tento problém postihuje filmy či seriály. Chceš si pozrieť novú Marvelovku? Je iba na Disney+. Chceš si pozrieť druhú sériu Zaklínača? Nájdeš ho iba na Netflixe. Tešíš sa na nadchádzajúci The Last of Us seriál? Tak si ho pozrieš iba na HBO GO.

Prečítaj si tiež: TOP 15 – Najlepšie single-player RPG hry na PC!

Naraz platiť niekoľko streamovacích služieb je finančne náročná záležitosť a herné streamovanie bude kvôli dodatočnému vypožičiavaniu virtuálneho zariadenia ešte nákladnejšie. Ak si tak budeš chcieť zahrať exkluzívne tituly od Sony, budeš si musieť platiť za ich cloud službu. Ak si chceš zahrať hry od Microsoftu, musíš zaplatiť aj im. Kus z koláča si plánuje odtrhnúť aj Amazon a mnohé ďalšie firmy. Každá platforma tak bude poskytovať iba malú časť hier, no ak ich chceš mať všetky, platby sa môžu vyšplhať poriadne vysoko.

Amazon budúcnosť streamovania hier
3. Nedostupnosť najnovších hier

O to väčšmi môže predplatiteľov nahnevať, ak nebudú najnovšie hry pridané do týchto knižníc. To znamená, že aj keď si budeš platiť za nejakú streamovaciu službu povedzme 15€ mesačne, neznamená to, že si automaticky budeš môcť zahrať God of War: Ragnarok v deň jeho vydania.

Tieto najočakávanejšie tituly majú byť aj naďalej dostupné výhradne formou kúpy, a to až po dobu niekoľkých mesiacov po vydaní. Inak tomu nebude ani v prípade titulov tretích strán. Ak niekedy napríklad CD Projekt Red vydá štvrtého Zaklínača, na žiadnej zo streamovacích služieb ho nenájdeš hneď v deň vydania a dostupné budú iba staršie hry. To vytvára priepasť medzi okamžitou dostupnosťou najočakávanejších titulov a výhodami pre konečného spotrebiteľa. Jedinou službou, ktorá hádže hry do svojho katalógu okamžite po vydaní, je Xbox Game Pass.

Prečítaj si tiež: TOP 15 – Najlepšie stealth hry na PC!

Ak si kúpiš hru v digitálnej forme, zostane ti v tvojej knižnici natrvalo a žiadnym spôsobom nepríde k jej znehodnoteniu alebo poškodeniu. Ak si kúpiš hru vo fyzickej podobe, môžeš ju síce stratiť, zničiť alebo nenávratne požičať kamarátovi, no vieš ju aj neskôr spolu s konzolou predať. V prípade streamovania si všetko zariadenie aj hry iba vypožičiavaš a po ukončení predplatného prídeš o všetok prístup.

budúcnosť streamovania hier

Existuje riešenie problému?

Ideálnym riešením by zrejme bolo vytvorenie univerzálnej hernej knižnice, kde sú všetky tituly všetkých strán. Užívateľ by mal prístup ku všetkým z nich a za bonusový poplatok by si odomykal jednotlivé tituly, ktoré by ho zaujali najviac. Zisky by sa rozdelili medzi vydavateľov hry a sprostredkovateľov služby. Bohužiaľ, takýto biznis model by bol výhodný najmä pre konečného spotrebiteľa a firmy by strácali zisky. Z toho dôvodu je prakticky nereálne, aby sme sa niečoho takého dočkali.

Mohlo by sa ti páčiť: Hry, ktoré v deň vydania sklamali každého hráča

Nič však nie je nemožné. Ak sa pozrieme na streamovacie služby v oblasti hier, tak sme stále iba v plienkach a v nadchádzajúcich rokoch nás zaiste čaká veľký posun vpred aj v tomto odvetví. Nemusí to prísť o rok, ani o dva, no je zrejmé, že ďalšie generácie už bude čakať hlavne streamovací herný zážitok.