Najväčšou výzvou v súčasných videohrách niekedy býva už len nájsť si čas na ich dokončenie. V poslednej dekáde sledujeme trend čoraz dlhších a dlhších hier každým rokom. O koľko dlhšie sú dnešné hry oproti minulosti? Prečo sa to tak deje? A ako to bude vyzerať v budúcnosti?

Časová pasca videohier

V dnešnej dobe zaberú open world singleplayerovky bežne aj 40 hodín na hlavnú príbehovú líniu a ďalších 80 na dokončenie vedľajších aktivít. Ako zarytým hráčom stále pribúdajú na poličku nové a nové hry, ku ktorým sa ešte nestihli dostať, hranie hier sa pre nich stáva skôr dlhodobým záväzkom, než odpočinkom od povinností.

Na čo do kina tento rok? Hitparádu očakávaných filmových trhákov nájdeš v našom článku

Podľa stránky How Long to Beat trvá prejsť hlavnú dejovú linku Elden Ring 48 hodín. Dohranie tejto hry však trvá priemerne 117 hodín. To je rovné tamer pätnástim pracovným dňom. Pre porovnanie, Cyberpunk 2077 trvá na kompletné dohranie 103 hodín, Assassin’s Creed: Valhalla 135 hodín a Zaklínač 3 s Red Dead Redemption 2 každé až 172 hodín!

Assassins-Creed-Valhalla

O koľko sa hry predĺžili oproti minulosti?

V minulosti videohry zďaleka nedosahovali takej dĺžky. Pre porovnanie, pôvodný Assassin’s Creed trval iba 31 hodín, prvý Zaklínač so svojimi 64 hodinami je stále veľké sústo, oproti trojke sa to ale stále dá a prvé Red Dead Redemption zabralo 46,5 hodín. Trend je teda jasný.

Pozri si: Kedy príde Disney+ na Slovensko a koľko bude stáť?

Fakt, že hry sa stávajú čoraz dlhšími, nemusí byť pre každého zlý. Je mnoho mladých ľudí či streamerov, ktorí ocenia desiatky až stovky hodín obsahu. Navyše hráč si vie sám zvoliť, či chce hru prechádzať celú, alebo si vyberie konkrétne questy, ktoré ho budú viesť hlavnou príbehovou líniou.

S nárastom popularity veľkých herných titulov logicky naberajú aj na veľkosti, otázka ale je, či pribúdajú rovnako aj na kvalite. Mnohé hry sa podľa hráčov miestami naozaj začínajú podobať na walking simulátory a skrátiť im dej o pár hodín by naozaj pomohlo osviežiť zážitok z hrania. Navyše, keby sa kratšie a menej rozsiahle hry robili detailnejšie a interaktívnejšie, na hernom zážitku pre hráča by to iste neuškodilo.

elden-ring open world

Za všetkým hľadaj… peniaze

Prečo tomu ale tak je? Dôvody sú dva. Peniaze a peniaze.

Hlavným dôvodom je úspora peňazí pri vývoji hry. Vytvoriť 10 hodín obsahu v už naprogramovanej hre je omnoho jednoduchšie, ako vytvoriť 10 hodín deja v úplne novej hre. Takisto, ak majú vývojári vytvorené assety a herný engine im dovoľuje vytvárať ešte väčší otvorený svet, dokážu tak rýchlejšie a efektívnejšie vkladať viac menších aktivít, ktoré síce nepridávajú žiadnu hĺbku do hry, no pre veľkých fanúšikov ju obohacujú.

Mohlo by ťa zaujímať: Pán prsteňov: 8 zaujímavostí o autorovi J.R.R. Tolkienovi

Po druhe, čím dlhšie je hráč zarytý do virtuálneho sveta, tým je väčšia šanca, že v tomto svete bude chcieť aj míňať peniaze. Či sa jedná o skiny alebo úplne nové prídavné kapitoly či DLCčka, čím dlhšie hráč trávi v hre čas, tým je vyššia šanca, že si niečo dokúpi.

Witcher 3 open world

Ako sa budú videohry vyvíjať do budúcna?

Jednou z možností je, že trend predlžovania hier ostane i naďalej, koniec koncov, takýto systém je výhodný aj pre vývojárov a aj pre hráčov, ktorí majú na hranie dostatok času.

Prečítaj si tiež: Najlepšia scéna z God of War bola vystrihnutá z hry – pozri si ju!

S kartami by výrazne mohli zamiešať systémy mesačného predplatného, ktoré používa napríklad Xbox. Svet, v ktorom máte za rovnakú cenu prístup k veľkému obsahu videohier od viacerých vývojárov súčasne totiž ponúka nové smery, ktorým by sa hry mohli uberať. Jednou z nich je napríklad väčší priestor pre indie tvorcov s menšími titulmi.