Letošní, v pořadí již třetí filmová marvelovka to nemá u diváků nijak jednoduché. Jednak musí napravovat pověst Marvelu po dvou nepříliš úspěšných filmech, navazovat na enormní úspěch jedničky a vypořádat se se ztrátou hlavního představitele. V první řadě však musí nový Black Panther: Wakanda nechť žije diváka bavit. Podařilo se mu to?

Mohlo by tě zajímat: Recenze dosud nejlepšího filmu roku – Top Gun: Maverick

Po letošním druhém Doctoru Strangeovi, čtvrtém Thorovi a hromadě Marvel seriálů, převážně pak Ms. MarvelShe-Hulk, zůstala na jazyku diváků pachuť, kterou se stále nedaří spláchnout. Ona totiž celá 4. Fáze MCU, přiznejme si, nestála za nic. Druhý Panther tak měl poslední šanci pověst této fáze zachránit a znovu pozvednout divácký zájem o tuto globální franšízu. Hned na úvod můžu prozradit, že se „fail“ typu posledního StrangeThora naštěstí nekoná.

black-panther-wakanda-nechť-žije

Nový Black Panther hned v úvodu překvapí diváky emocemi

Black Panther 2 na nás hned v úvodu vybafne velmi emotivní otvíračkou, která, jak asi všichni dávno tušíte, se točí kolem smrti T’Chally aneb jeho představitele, Chadwicka Bosemana. Základním duchem příběhu totiž je právě smrt blízké osoby a vyrovnávání se s ní.

Nejtěžší břemeno se sebou nese Shuri (Letita Wright), která si smrt svého bratra vyčítá a cítí se za ni zodpovědná. To ovšem není na dlouho její jediný problém.

Black Panther, jako klasická marvelovka, v sobě kombinuje hned několik dalších příběhových větví a témat. Nejprve se objeví konflikt Wakandy se zbytkem světa ohledně zásob vibrania, o které se nehodlá s nikým dělit. Zemi tak hrozí válka, do které se také brzo zaplete, ovšem s naprosto jiným, nečekaným nepřítelem. Tím je pochopitelně avizovaný záporák Namor (Tenoch Huerta), jenž se svým příchodem na plátno dlouho neotálí.

Přečti si: Proč dnes nejsou marvelovky populární jako dřív a kvalita produkce klesá?

Wakanda, která je po smrti krále v politických troskách, se ocitá na prahu války s neznámým, a mnohem mocnějším národem, pakliže nepřistoupí na jejich dohodu. Jenomže kdo zemi ochrání, když jejich hrdina padl? A kdo ponese jeho odkaz? Od této chvíle se proto rozjíždí poněkud nekonečná expozice, která nám představuje nové hrdiny, nové světy, nové konflikty, ovšem neví, kam dřív skočit.

black-panther-wakanda-nechť-žije

Oproti posledním marvelovkám i prvnímu dílu se tlačí více na emoční stránku, která naštěstí funguje tak jak má a není to dáno pouze nešťastnou okolností v pozadí. S hlavními hrdinkami, tedy Shuri, královnou Ramonou (Angela Bassett)Okoye (Danai Gurira), se dá snadno soucítit a prožívat jejich emoční pochody. Avšak po několika minutách je toto jaksi až příliš, až to téměř vypadá, že se tu pořád jen truchlí.

Záporák Namor má dostatečnou hloubku

Jakmile se znovu objeví Namor a představí nám svůj svět a příběh, emoce se v podstatě opakují, jen už pro ně není tolik prostoru. Každý tu má nějaké své trauma, což sice postavám dává dostatečnou hloubku, když však dojde na nějaký konflikt, zvraty jsou poměrně zbrklé a přímočaré jako s plochými postavami.

Mohlo by tě zajímat: Kdo je Namor, jaký je jeho příběh a superschopnosti?

Tvůrci slibovali, že nepůjde o klasického jednostranného záporáka, nýbrž o složitější bytost. To se jim sice podařilo a Namor se může zařadit mezi ty zajímavější záporáky ze světa MCU.

Na druhou stranu tu v některých scénách panuje mírná schizofrenie, kdy se jednou Namor tváří jako smrtelná pohroma pro Wakandu, jindy ale sympatizuje s hlavní hrdinkou, jako by chtěli spojit síly. Jenže proti komu? Každý tuší, že v závěru stejně musí dojít k jejich nevyhnutelnému souboji.

Ač je to jakkoliv zvláštní, tvůrci to tentokrát s polidšťování trochu přehnali a finále kvůli tomu nevyzní tak jak by mělo. Přesněji řečeno, pokud odhadnete události dopředu, nemáte se tu moc o koho bát.

black-panther-2-namor

Po herecké stránce je to veselejší. Zaujme jak Letita Wright, nováček Tenoch Huerta tak i oscarová Lupita Nyong’o. Všechny ale o pořádný kus převálcuje Angela Bassett. Tak jako by v některých scénách zapomínala, že hraje v „obyčejné marvelovce“ a nikoliv v oscarovém dramatu. Právě díky jejím výkonům fungují vážné scény tak jak mají, až z toho jde mráz po zádech.

Ironheart je ve filmu zbytečná a nudná

Podobná chvála už ale nesměřuje na další novou hrdinku, kterou je Riri Williams (Dominique Thorne) alias superhrdinka Ironheart. Kromě toho, že působí hodně do počtu, ačkoliv se hlavní zápletka točí okolo ní, ničím zajímavým nevyniká a nepředvede nic zásadního, kvůli čemu bych netrpělivě čekal na její seriál. Jde o jakousi obdobu Ameriky Chavez ze dvojky Dr. Strange – je provázaná s hlavním příběhem, bez ní by to však taky fungovalo.

Přečti si: Nástupkyně Iron-Mana odhalila svůj kompletní oblek!

Její „Iron Man“ oblek představený již v traileru pak působí dost směšně, no vlastně jako by si ho sestrojilo dítě, avšak bez špetky vkusu, přičemž se ve filmu paradoxně na již jeden ošklivý oblek ze strany Okoye nadává. Marvel si tu pro jednou zase odškrtnul povinné představení nové hrdinky v jiném než vlastním filmu, nástup Spider-ManaObčanské války však nejspíš už nikdy nikdo nepřekoná.

black-panther-wakanda-nechť-žije-ironheart

Marvelovka s nejlepším soundtrackem a konečně kvalitními efekty

Pochválit musím ještě výraznou hudbu a originální soundtrack. Black Panther se již od posledního dílu mohl pyšnit prakticky nejlepším či alespoň nejoriginálnějším soundtrackem v MCU a dvojka nezůstává nijak pozadu.

Ludwig Görransson opět složil nezapomenutelné motivy obohacené o několik písní se skutečnými interprety jako třeba Rihanna. Zatímco svět Wakandy doprovází typicky africké nástroje a černoští rappeři, svět Namora se veze čistě na vlně hispánské hudby, včetně hereckého obsazení mimochodem. Je proto fajn, že si s tím někdo pohrál.

Mohlo by tě zajímat: Všechny připravované Marvel filmy a seriály na rok 2022 a dále!

Ohledně vizuálních efektů, jejichž kvalita je v posledních letech předmětem mnoha horlivých diskuzí, mohu tentokrát prohlásit, že jsou na adekvátní úrovni, jak se na tak drahý film sluší. To, že to mohlo být i lepší brzo předvede druhý Avatar, jež bude mít s podvodním světem a modrásky ještě více dočinění.

Ačkoliv Namorovo město Talokan sice nepůsobí dechberoucím dojmem, jako třeba podvodní svět v Aquamanovi, chválím alespoň natáčení pod skutečnou vodou, díky čemuž působí výsledek věrohodněji.

black-panther-wakanda-nechť-žije

O akční scény samozřejmě není nouze ani tentokrát, avšak se opravdu připravte spíš na emocionální jízdu než prostoduchý akční výplach. Žádné opravdu velkolepé souboje se tu totiž vlastně nekonají, přesto je tu minimálně jedna velmi solidní automobilová honička v Bostonu a bitka na a pod mořem. Na stopáž přesahující 2,5 hodiny je to však možná trochu málo a nedivil bych se, kdyby si spousta diváků z filmu odnesla hlavně to zdlouhavé kecání a nekonečné truchlení.

Přečti si: O čem budou filmy Avengers: Secret War a Kang Dynasty?

Black Panther: Wakanda nechť žije konečně udělal Marvelu po několika propadácích dobré jméno. Řeči o nejlepší marvelovce jsou však zcela mimo a pro tuzemské diváky, kteří neholdovali ani jedničce, půjde o lehký a koukatelný nadprůměr vyčnívající originální hudbou a nezvyklým množstvím emocí, avšak zbytečně dlouhou stopáží a přehršle postav. A abych tradičně nezapomněl, v závěru vás čeká pouze jedna mezititulková scéna.