Necelých šest měsíců po posledním dobrodružství v mnohovesmíru se Spider-Manem tu máme další. Tentokrát následky řeší samotný Doctor Strange, který má na události ohrožující celý vesmír lví podíl. Musí se proto spojit s dalšími postavami, z nichž některé mu budou stát v cestě.

Fanoušci od filmu očekávají opravdu mnoho, ale jak se postupně začíná ukazovat, Marvel Studios si tímto na sebe plete bič. A snad poprvé název filmu předznamenává více jeho výsledek než samotné události v něm. Všechny klady i zápory si projdeme v dnešní recenzi, která je bez spoilerů.

Mohlo by tě zajímat: Recenze filmu Uncharted

Marvel to s přijetím svého posledního přírůstku do obří série jménem Marvel Cinematic Universe nebude mít snadné. Začínají se tu totiž čím dál výrazněji rozevírat nůžky mezi diváckým, potažmo hardcore fanouškovským očekáváním a roky plánovanou vizí Kevina Feige.

doctor-strange-v-mnohovesmíru-šílenství

Příliš „fanservisu“ neznamená kvalitní film

Příběhů o tvůrčích neshodách, v posledních letech často se Sony kvůli Spider-Manovi, a teoriích, s čím Marvel přijde příště je na internetu (i na našem webu) čím dál víc. Na každý projekt z MCU jsou měsíce předem kladené až nesplnitelné nároky, že chtějí-li je tvůrci naplnit, musí jít příběh stranou. Doctor Strange 2 a nedávný Spider-Man 3 jsou nyní těmi ideálními příklady tzv. „fanservisu“ bez hutného příběhu.

Ať už jste bedlivě rozebírali každý záběr z trailerů nebo vám stačil stručný popis zápletky, věřte, že ve výsledku je to jedno. Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství od začátku šlape na plyn, aby mohl střídat jednu slíbenou akci za druhou a co nejrychleji přispěchat do události mnohovesmíru, na které fanoušci čekají už léta.

Přečti si: Kdo jsou Marvel Ilumináti a jaká je budoucnost nových superhrdinů?

Tempo je opravdu zběsilé vzhledem k podměrečné stopáži 127 minut, což se dá z části kvitovat jako pochvala. Divák tak nemá mnoho času se nudit, jelikož za další scénou čeká další akce, zvraty a fanservis. Takže ano, dojde na cestování mezi vesmíry, příšery i Ilumináty představené v trailerech. Jenomže stačí to na vybudování silného příběhu a prokreslení postav? Nestačí.

doctor-strange-v-mnohovesmíru-šílenství

Kvůli akci není na prohlubování postav čas

Snad neprozradím mnoho, když řeknu, že např. nová hrdinka America Chavez (Xochitl Gomez) se se Dr. Strangem (Benedict Cumberbatch) zaplete během prvních minut, od kterých snímek chytí právě ono zběsilé tempo nepolevující až do závěru. Chavez je zde hlavně jako tzv. „MacGuffin“ čili scénáristický prostředek k rozpohybování děje a motivů postav.

Krátce na to se připojí rovněž Wanda (Elizabeth Olsen) a film se rozděluje na 2 příběhy. Nejlépe se to dá přirovnat ke Kapitán Amerika: Občanská válka, ve které si velký prostor pro sebe kradl Iron Man a další hrdinové. Avšak dozvíme se o postavách něco zásadního? Projdou nějakým charakterovým vývojem důležitým do budoucna? Spíše ne. S výjimkou Wandy, která prohlubuje svou linku ze seriálu WandaVision a scény s ní umí chytnout za srdíčko.

Přečti si: 10 zajímavostí o Doctoru Strangovi, které neznáš

Většina z prvků, které jsou běžně základními kameny dobrého filmu (silný příběh, zajímavé postavy) jsou zde velmi zhuštěné do sebe, aby se co nejrychleji spěchalo k akci. Málokdy tvrdím, aby měl film víc minut, než má, ale zde by 10-20 minut mohlo prospět udržet na uzdě zkratkovité vyprávění. Avengers: Infinity WarEndgame to zvládaly skvěle, sice na společné daleko větší stopáži 330 minut, ale s mnohonásobným počtem hlavních postav. Zde se tomu nedaří.

Přirovnávání Marvel filmů (a současných blockbusterů obecně) k pouťovým atrakcím, chcete-li fastfood občerstvení z úst světových filmařů není vůbec mimo mísu. Každý z nás na to má čas od času chuť a dopřeje si. Žádný problém. Avšak konzumovat to nadmíru povede k nevyhnutelným bolestem břicha. A když Marvel sype 3-4 filmy plus 3-4 seriály ročně, ptám se: Není toho moc?

doctor-strange-v-mnohovesmíru-šílenství-america-chavez

Režisér Sam Raimi je svěží vítr zachraňující celý film

Nyní se z negativ přesuneme směrem k pozitivům druhého Strange. Byl jsem velmi nadšen, když snímek po filmařské stránce převyšoval většinu „tuctových“ marvelovek. Sam Raimi je pan režisér, který nemá na kontě jen první trilogii Spider-Mana, ale také kultovní hororovou sérii Evil Dead. Ta možná není v tuzemsku tolik známá, avšak holdujete-li hororům obecně, těch pár scén, které vás tu čekají, si velmi užijete.

Raimi nahradil režiséra prvního dílu Scotta Derricksona, rovněž hororového tvůrce. To znamená, že musel naskočit do rozjetého vlaku plného svázané tvůrčí svobody a roky načrtnutých plánů. Naštěstí pro nás i pro Raimiho mu Feige umožnil v maximální míře volnou ruku. Proto se neděste, když vás bude snímek děsit. Raimi ví, jak pracovat s lekačkami, násilím, zvuky i kamerou. Proto to, co se tu čas od času děje (a není toho málo) nemá daleko k přístupným hororům, kterým pouze chybí litry krve.

Přečti si: Tohle je 10 nejinteligentnějších postav v Marvelu!

Z filmu tak čiří jednak Raimiho radost se po letech vrátit k drahým blockbusterům a vyblbnout se, a nikoliv být pouhým narychlo sehnaným námezdním režisérem. A dále pak využití jedinečné možnosti odkazovat ke své dřívější tvorbě. Především na své Spider-Many, jehož herci se před pár měsíci historicky poprvé sešli v jednom filmu. Zde si musím narychlo postěžovat, že Raimimu nebylo svěřeno raději No Way Home. Promarněná příležitost.

doctor-strange-the-multiverse-of-madness-wanda-elizabeth-olsen

Skutečně se jedná o nejdospělejší marvelovku s hororovými prvky

Díky němu například kamera Johna Mathiesona nečučí na místě, ale pohrává si s divákovou perspektivistou a ve správném momentu odhaluje, co má. Jeho dlouholetý hudební parťák Danny Elfman sem tam pro změnu vykouzlí, u Marvelu nezvyklý, hudební motiv či zvukový efekt, který nemusí sednout každému, ale jde o svěží prvek pasující do šílených momentů. Naopak se předem rozlučte s „Marvel humorem“ a sehazováním vážných scén. Najde se jich pár, ale opravdu jen pár.

Mohlo by tě zajímat: Co se stalo s Tobey Maguirem a proč ho už nevidíme ve filmech?

Díky této trojici Raimi-Elfman-Mathieson jsou ve filmu minimálně dvě tři skvělé scény, které byste v „marvelovkách pro děti“ rozhodně nečekaly. A to nejen díky nepředvídatelnému vývoji těchto momentů. Bohužel nemůžu prozradit více, tak alespoň naznačím, že kdo si předem načetl spoustu teorií a rozborů se dočká. Avšak, jak to s nimi dopadne a jaký to bude mít vliv na zbytek MCU vás určitě překvapí. Pozitivně i negativně.

Doctor-Strange-v-mnohovesmíru-šílenství-MCU-ilumináti

Kam chce MCU vlastně směřovat?

Na jednu stranu je to ode mě chvála, na stranu druhou Marvel opět začíná selhávat, když servíruje události, které ne nutně budou navazovat na další filmy MCU. Kombinace samostatný příběh, samostatná podívaná versus napojování na budoucnost série v posledních filmech začíná pokulhávat. Jednak za to mohou seriály, které si leckdy dělají, co chtějí (ehm Loki) a dále samotné „megaudálosti“ typu Spider-Man 3, které mohou zůstat (a nejspíš i zůstanou) záležitostí pouze jednoho dílu.

Přečti si: Tom Holland a jeho cesta na vrchol filmového průmyslu

Zatímco od 1. do 3. fáze MCU jsme měli vždy jasno, že načrtnutá linka pokaždé vyvrcholí týmovkou Avengers, nyní je budoucnost onoho vyvrcholení poněkud nejistá. A čím dál častěji se domnívám, že i samotní tvůrci od Endgame tápou kam směřovat.

doctor-strange-v-mnohovesmíru-šílenství

Byť víme, kolik a jaké filmy nás čekají do roku 2024, stále nevíme, co má být hlavním dějem a kdy a kde to má skončit. Mnohovesmír tak klidně může být záležitostí pouze hrstky marvelovek a vše se dále bude vyvíjet jinak. Problém je to hlavně pro telepatickou komunikaci mezi fanoušky a Marvel Studios, kde jedna strana očekává něco, aby to druhá sice splnila, ale sama směřovala úplně jinam.

Mohlo by tě zajímat: Žebříček MCU filmů – od nejhoršího po nejlepší!

Výsledné hodnocení na závěr berte s připočteným bodíkem za návrat Sama Raimiho a jeho party k drahým blockbusterům a s možností se vyblbnout. Bez jejich prvků je Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství spíše chaotickou a zbrklou podívanou určenou převážně pro hardcore fandy. A Marvel má jediné štěstí, že jich je tolik. V opačném případě by se mu mohl začít vesmír rozpadat jako kdysi v DC.

PS: Na závěr vás tradičně čekají 2 potitulkové scény. Jedna hned po hlavních titulcích je poměrně zásadní a ta druhá na úplném konci jen pouhý, ale za to trefný vtípek.