Po sedmi letech se fanoušci prvního dílo Dying Light dočkali pokračování! Jak už pomalu začíná být zvykem, v momentu, kdy nějaké z polských studií hru odloží, bude nejspíše i po vydání něco v nepořádku. Tímto narážím na Cyberpunk 2077, který i po několika odkladech nebyl ani zdaleka tak dobrý, jako předchozí díla od studia CD Projekt RED. Dnes jsme zde ovšem kvůli počinu od jiného polského studia a tím je Techland. Dopadl Dying Light 2 na podobnou notu? Posunulo se pokračování někam od prvního dílu? Na to se podíváme v tomto článku. Recenze je čistě subjektivní a informace pro hráče, kteří ještě stále zvažují koupi titulu nebo jej stále nedohráli, tak je kompletně bez spoilerů. Ještě na začátek uvedu, že k hraní Dying Light 2 nepotřebujete mít projetý příběh prvního dílu, jelikož děj se odehrává na jiné lokaci a k tomu o 15 let později.

Úvod do děje

Vir z prvního dílu se nepodařilo porazit a rozšířil se do celého světa. Ve hře se tak ujmete postavy jménem Aiden, který se vydává, skrz zombíky zamořený svět, hledat svou sestru do města Villendor, jenž je posledním stojícím městem na planetě. V něm budete plnit všemožné úkoly, řešit konflikty a rozhodovat se, komu pomůžete a komu naopak ne. Ve městě fungují dvě skupiny lidí. Strážci míru a přeživší a bude záležet na Vašem rozhodnutí, kdo získá větší nadvládu nad městem, což učiníte přidělováním různých částí města daným frakcím. Vám následně tyto rozhodnutí přinesou různorodé vychytávky. Přidělení Strážcům míru získáte přístup k různým pastem rozmístěné po městě a pomůžou Vám v boji. U přeživších obdržíte zase přístup k parkurovým pomůckám.

Mohlo by tě zajímat: Dying light 2 ti zaberie minimálne 500 hodín hrania!

Dying Light 2

Parkour, soubojový systém, stromy dovedností a oblečení

Parkour a souboj jsou dvě složky, které vždy hráli ve hře velkou roli a není tomu jinak ani v tomto díle. A s tím vykročil Techland správným směrem, jelikož to, co bylo zpracováno dobře ponechali a nedostatky ještě vylepšili. Dočkali jsme se tedy upraveného systému výdrže, jehož přepracování mě příjemně překvapilo. Výdrž už totiž váš běh neomezuje a bere se v potaz pouze při šplhání, lezení, skákání, používání glideru nebo při soubojích. Samozřejmě stále budete mít důvod si svou výdrž vylepšovat a to prostřednictvím tzv. inhibitorů, které jsou poschovávány v různých lokacích.

Parkour Dying Light 2
Dovednostní stromy

Díky nim si budete zpřístupňovat vylepšení ve stromu dovedností, ovšem odemknout je můžete až po získání jedno z bodů, které jednoduše získáte děláním souvisejících činností. Tudíž zde funguje krásně přímá úměra, čím více skáčete po střechách, tím více dovednostích bodů pro Vás. Čím více zase bojujete se zombíky nebo jinými nepřáteli, tak dostanete více do druhého stromu. Dovedností stromy jako takové naštěstí nefungují jen jako zvětšení statistik, ale především jako nové, přídavné mechaniky do soubojů, jako blokování či útoky nebo snažší, hladší překonávání překážek.

Mohlo by tě zajímat: Systémové požadavky na Dying Light 2

Strom dovedností
Zbraně a oblečení

Zbraně v Dying Light 2 prakticky fungují stejně, jako v předchozí díle. Na všelijaké jednoruční sečné nebo tupé zbraně nebo obouruční kalibry ba dokonce střelné zbraně, si můžete následně umístit vylepšení. Ať už je to ohnivé, elektrické, toxické či další, vždy vyústí ve větší poškození nepříteli. Opravdová sranda však začíná až s vylepšeními aktivními, kdy přímo na protivníky oheň dokážete seslat. Zajímavou novinkou je i možnost svou postavu oblékat podle toho, jakou strategii chcete zaujmout. Různé oblečení Vám poté různě upraví statistiky, ale zase ne nějak drasticky.

Inventář Dying Light 2
Soubojový systém

Opojmout nemůžu ani soubojový systém, který získal předělání a byl jsem šťastný, když přidali možnost blokování úderům jelikož v prvním dílu mi to osobně dost chybělo. Díky dovednostnímu stromu si následně můžete odemykat různé kombinace a získávát další druhy silových nebo jiných protiúderů.

Soubojový systém Dying Light 2

Úplně nová mechanika

Do hry byla nově implementováný časovač, který určuje, jakou dobu dokážete strávit v noci a tmavých místnostech. Pokud totiž tento čas nebudete respektovat, proměníte se také v jednoho z krvelačných zombíků a hra pro Vás končí. Tímto způsobem hra ve mně krásně vzbudila pocit nervozity a skutečně jsem se místy bál procházet zombíky zamořené místnosti. Postupem času a v úměře použitých ihibitátorů, se tato doba prodlužuje a posléze už takový strach nemáte a tato nová mechanika se stane prakticky irelevantní. Ovšem stále se jedná o zpestření hry, které dodává grády na atmosféře.

Mohlo by tě zajímat: TOP 15 – Najlepšie single-player strieľačky na PC!

Nízká imunita

Svět

Co se týče otevřeného světa v Dying Light 2, je zkrátka super. V případě parkourové části, tak je dosti rozmanitý a nachází se v něm pěkně umístěné objekty, které napomahájí plynulosti průchodu mapou a k tomu všemu ani nepůsobí rušivě a opravdu máte pocit, že tam patří. Řeč je například o rampách, navyjácích, lanech, ventilacích atp. Na druhou stranu nejsou zase na každém kroku a občas budete muset přemýšlet, kudy udělat další krok k překonání vzdálenosti k úkolu, k dosažení vytouženého lootu nebo úniku před zombíky.

Důležitou součástí světa jsou také NPC postavy, které sice za nějakou tu dobu přestanou být, kvůli repetetivnosti, pro Vás zajímavý, ale svůj úkol plní krásně. Vyplnění a rozšíření příběhu světa a tím dodání špetky autentičnosti. Proto doporučuji u nich na chvíli zpomalit a třeba se něco zajímavého dozvíte. Ovšem ne všechny NPC si mírumilovně povídají u táboráku. Můžete také narazit i na ty, kteří od Vás budou potřebovat pomoc od zombíků nebo třeba odpadlíků, kteří dennodenně znepříjemňují životy nejednomu přeživšímu.

Svět Dying Light 2

Příběh

Tady přicházíme k prvnímu kamenu úrazu. Jak už jsem zmiňoval, příběh se údajně točí kolem hledaní sestry hlavní postavy Aidena. Ovšem na to, podle mého, za prvních pár hodin zapomenete. V průběhu hry se spíše koncentrujete na pomoc druhým, než na svůj hlavní cíl. Avšak ostatním je Váš cíl prakticky jedno a jakmile pro ně dokončíte úlohu, už se o Vás vůbec nezajímají a nijak Vám v dalším putování nepomůžou. Další kámen úrazu příběhu je pak opravdu moc odfláknutý konec působící, jakoby ho dělali pravděpodobně na poslední chvíli. Pokud tedy hru chcete hrát hlavně kvůli příběhu, tak si nedávejte na něj příliš velké nároky, jinak Vás hra v tomto směru bohužel zklame.

Mohlo by tě zajímat: Seriál “Pán Prsteňov” od Amazonu dostáva prvý trailer!

Odpadlíci Dying Light 2 Outriders

Dialogy a Rozhodování

Velkým tahounem druhého dílu měla být, podle vývojářů, možnost ovlivňovat příběh pomocí rozhodování v dialozích. Ty se samozřejmě ve hře ukázaly, ale ve skutečnosti jen navozují falešný pocit, že jste něco svou volbou změnili. Ve hře se opravdu nachází jen pár výjimek, kdy Vaše volba má opravdu nějakou váhu a něco tím skutečně ovlivníte. Na druhou stranu, co jsem zaznamenal, že dialogy se opravdu dosti liší na základě rozhodnutí, které učiníte a tím se akorát prohlubují sympatie k určité straně táborů. Někdy je dost očividné, že pokračování dialogu ani nenavazuje na Vámi zvolenou odpověď, jelikož s velkou pravděpodobností se stromy dialogů na konci vždy spojí a vyústí ve stejné pokračování v příběhu.

Dialogy a příběh
Jazyková dostupnost

Co ovšem nesmím opomenout a vývojářům za to dávám velký palec nahoru, je jazyková přístupnost. Hra totiž nabízí až 10 kompletních cizojazyčných zpracování a obsahuje titulky celkově v 17 jazycích již od dne vydání hry. Avšak i zde se vyskytlo pár chybiček, jelikož české titulky občas chyběly u náhodných NPC nebo u quick eventů různě po městě či klávesová nápověda někdy přeskočila do angličtiny, to se mi však zdá jako maličkost.

Grafická a technická stránka hry

Pokud se na hru podíváme po té grafické stránce, pro mě, je dostačující. Na dnešní poměry ovšem zaostává. Pokud chcete hrát hru na 60 snímku za sekundu, budete se muset spokojit s razantní redukcí ostrosti hran a textur. Pro lepší vizuální zpracování hra zredukuje snímky na 30. Co se týká optimalizace a plynulosti načítání všeho možného, můj názor je dost rozdílný oproti ostatním recenzentům. Já osobně jsem byl opravdu spokojen a byl jsem překvapen, že hru dokáži hrát na vysoké detaily a k tomu ji bez sebemenších zádrhelů s žádnými problémy nahrávat nebo streamovat. Jediné technické problémy jsem zaznamenával při zapíná a načítání poslední uložené lokace. Zde jsem byl nucen chvíli počkat, než se svět kompletně načetl, abych hru měl bez záseků.

Mohlo by tě zajímat: Futurama byla opět obnovena a čeká nás zcela nová série!

Porovnání Grafiky nového Dying Light na xboxu series X
Bugy a chyby ve hře

Další samotnou kapitolou jsou poté bugy a další nedokonalosti. S těmi jsem se osobně v nějakém enormním množství nepotkal, ale zaznamenal jsem běžně zombíky nebo protivníky, kteří se snažili dostat skrz zeď nebo zavřené dveře. Dokonce se mi párkrát stalo, že se jim to povedlo nebo mě dokázali skrz zeď zranit. To samé se stávalo i s NPC postavami, které občas nezaujali to správné místo v cutscénách a procházeli skrz ostatní postavy. Co se ale týče hratelnostních chyb, na ty jsem naštěstí narazil velmi zřídka a v tomto ohledu si nemám jak příliš stěžovat. Navíc vývojáři, na základě odezvi influencerů a novinářů, ještě v den vydání hromadu těchto nedokonalostí odstraňovali a za pohotovost si za mě zaslouží pochvalu.

Dying Light 2 Bugs

Audio zpracování

Abychom neskončili na té špatné notě, tak zde máme poslední segment, kterému chci věnovat pár slov a to je audio zpracování. Osobně mě velice nadchlo. První složkou je hudba, která krásně podporuje danou atmosféru a mění se na základě lokací či úkolů. Druhou složkou jsou také všemožné skřeky a hlasité výjevy zombíků či dalších postav, které krásně dobarvují atmosféru. Navíc jsem rád, že hra po této stránce nepůsobí jako nějaká klasická hororová blbost, která Vás na každé překvapení už předem připravý. Opravdu rád jsem si hru zapl do sluchátek poměrně nahlas, abych se plně ponořil do tohoto herního zážitku.