Netflix nadále využívá svého dominantního postavení. Kina zavřená, v televizi nudná Ordinace a u konkurence jako HBO či Amazon také žádná sláva. Aby si svou pozici leadera udržel, vsadil tentokrát na jistotu a poslal do světa druhou sérii hororu The Haunting. První řada debutovala v roce 2018 a jednalo se o milé překvapení. Nejenže šlo o příběhový horor s poctivou zápletkou a snad ještě lepším rozuzlením, ale kvalitami se dokázal vyrovnat i filmovým hororům. Po úspěchu první série tvůrci okamžitě odklepli natáčení další řady, s novým příběhem a jinými postavami. A to je konečně zde… i když ne všechno je tak nové, jak se zdá. Ale to už ti osvětlí naše recenze na Záhadné sídlo Bly.

Mohlo by tě zajímat: Recenze – Old Guard: Nesmrtelní

Matoucí, ale kvalitní seroš

Seriál si totiž z první série vypůjčuje několik herců. Je to trošku podraz na diváka, který si zvykl, že herci v první řadě buď zemřeli nebo hráli úplně jinou postavu. A najednou jsou zpátky. Samozřejmě se velmi rychle ukáže, že se jedná o úplně nový příběh, byť v rámci stejné seriálové série. Prvních pár minut tak budeš mít nejspíš pocit, že struktura příběhu je nabourána tím, že máš herce zaškatulkované úplně pod jinou postavou.

Recenze - Záhadné sídlo Bly

Jakmile si člověk zvykne, že herci hrají někoho nového a příběh nemá s první sérií nic společného, možná ještě oceníte, jak jsou herci všestranní. Hrají totiž pokaždé diametrálně odlišné charaktery než před tím, což je fajn a pomůže ti to zapomenout na jejich staré role. Záhadné sídlo Bly nabízí skoro stejně poctivou atmosféru jako předtím. Příběh se odvíjí postupně a napříč všemi devíti díly nás chytá do svého začarovaného kruhu temných odhalení a nečekaných zvratů.

Recenze The Haunting

Vykreslení atmosféry v jednotlivých dějových liniích

Atmosféra je ale trošku upozaděna na úkor romantické dějové linie. Nečekej žádnou teenage love story, ale drsné drama o sebepoznání a vyrovnání se světem. Do toho samozřejmě vstupují duchové, tajemno a všudypřítomný strach. Děj se ale více zaměřuje na postavy a prokletí domu plného duchů není až tak důležité jako v první řadě. Tam se prakticky každý krok hrdinů točil kolem domu, tady je to tak půl na půl. Samozřejmě v každém díle přichází spousta osudových odhalení a příběh je stále příjemně propleten, jenom nečekej plnohodnotnou duchařskou atmosféru od začátku do konce.

Recenze The Haunting

Velkou změnou je vypravěčský postup. Tvůrci tentokrát nechtěli prolínat přítomnost s minulostí, což dávalo první sérii do rukou silné zbraně v podobě propojení obou dějových linií. Tady se jede vesměs chronologicky, ale chybějící aspekt prolínání dvou časových rovin je zde nahrazen občasnými flashbacky nebo celými díly o jedné z postav. Velký problém je, že musíš seriál zkouknout rychle. Čím větší si dáš pauzu mezi epizodami, tím více spojitostí ti uteče. Občas to dá námahu, aby si člověk všechno vyložil správně, protože seriál nám to zase až tak moc neusnadní. Tu a tam se taky stane, že se odněkud přižene nějaká postava a bez většího vysvětlení začne zasahovat do děje. „Měl jsem noční můru, ve které jste byli v nebezpečí, tak jsem nasedl do auta a jsem tady.“ Asi takhle to vypadá.

Recenze The Haunting

Další úskalí bych možná hledal v epizodách, které se zaměřují pouze na jednu postavu nebo zavítají do minulosti. Dochází vlastně ke spin-offu nebo k prequelovým příběhům přímo uvnitř seriálu. A i když to s hlavním příběhem souvisí, diváka to bohužel vytrhne z hlavní dějové linie, která je zvlášť v posledních dílech hodně intenzivní a najednou seriál trošku zvolní a dá nám prostor, abychom to vstřebali. Mohlo by to fungovat, kdyby tyto díly byly o něco zajímavější. Většinou slouží jako výplň a dovysvětlení k hlavnímu příběhu. Musí tam být, ale mohli by to zvládnout v kratším čase.

Záhadné sídlo Bly (The Haunting)

Co je ovšem famózní je práce s easter eggy. Tvůrci totiž do obou sérií tajně pašují duchy. Dávají je do rohů a temných koutů místností a my je můžeme během koukání hledat. Pokud přímo souvisí s příběhem, vždy si jich všimneš, jindy jsou to ale nenápadní duchové, kteří zírají na hlavní postavy a do příběhu vůbec nezasahují.

Závěr

V aktuálním filmovém suchu mohu hororové Záhadné sídlo Bly určitě doporučit a recenze je toho jasným důkazem. Ačkoli se jedná o seriál, po rozpočtové stránce se svým zpracováním hravě vyrovná filmovým produkcím. Sympatičtí hrdinové občas sice udělají nějakou tu botu a tu a tam by nebylo od věci větší vysvětlení, ale po kvalitativní stránce se jedná o promakaný, příběhový horor, který doplňuje romantická dějová linie.