Konami má za sebou obrovské množstvo prešľapov, no jedným svojim ťahom si ma získali. Na nič sa nehrajú a najnovší titul zo svojej futbalovej série PES nazvali pravým menom – update. S cenovkou stanovenou na 25€ ma firma prekvapila a vyslala jasný signál svojmu konkurentovi z EA. Aká bola reakcia? V mnohých ohľadoch rovnaká hra ako minulý rok, avšak s papierikom, na ktorom je napísané 69.99€.

Menšie zmeny k lepšiemu aj horšiemu

Pokúsim sa na chvíľu vychladnúť a povieme si tak o veciach, ktoré sú na novej FIFE lepšie než na jej predchodcovi. Čo sa týka základnej hrateľnosti, dostali sme pár noviniek, ktoré obohacujú herný zážitok. Najväčším kameňom úrazu minulých ročníkov boli nepresné fyzické atribúty hráčov – najpomalší stopéri dobiehali hviezdnych útočníkov a útli krídelníci pretláčali skaly v obranných radoch. To už neplatí, pričom všetky dobré zmeny prospievajú útočnejšej hre a kvantu gólov.

Jednou z najviac propagovaných noviniek bol nový kolízny systém, vďaka ktorému už neuvidíme biliardové góly kaziace imerziu v nadstavenom čase za nerozhodného stavu. Na druhú stranu však tento rok obzvlášť vyčnieva hlúpa umelá inteligencia obrancov, ktorí občas akoby zabudli, že simulujú najlepších bekov na svete. Na krajoch je pohyb veľmi chaotický a stopéri sa zubami-nechtami držia svojich strán aj v prípadoch, kedy majú útočníci voľnú cestu až k brankárovi.

Pokazení strážcovia

Aha, jasné, brankári. Na tých by som skoro zabudol. Už minulý rok dokázali hráčom spôsobiť mierny infarkt pri každom výbehu, no tentokrát je všetko posunuté na úplne iný level. Pri skúmaní inkasovaných gólov sa budeš chytať za hlavu a pýtať sa, ako sa tvoj gólman vôbec do takej pozície dostal. A to už vôbec nehovorím o centroch, ktoré by De Geovi alebo Rodákovi nerobili problém ani o polnoci. Ich herné alter-egá však s radosťou vyboxujú ľahkú loptu do bufetu na tribúne, poprípade rovno na nohu prekvapeného útočníka.

EA pred vydaním avizovalo viaceré novinky týkajúce sa herných možností, no ani na tomto fronte nejde o žiaden zázrak. Zaujímavosťou je možnosť vrátenia času a nápravy zbabranej akcie, no tá funguje len vo Výkope, pričom sa nedá aplikovať na finále pohárov, ktoré sú v ponuke dostupné. Veteránov série však zrejme poteší možnosť manuálneho nasmerovania nábehov spoluhráčov, ktorá v útočnej fáze dokáže urobiť veľký rozdiel. O tom, že na druhej strane ihriska podobná novinka nefunguje radšej pomlčím.

Nič nové, aj staré má chyby

Ako som už spomínal v úvode, po obsahovej stránke je to veľmi chabé. V EA si zrejme myslia, že keď inak nasvietia menu a usporiadajú ikonky, hráči si nevšimnú, koľko aspektov je prenesených z minulého roku. Aby som bol presný, herné módy sú úplne rovnaké, pričom si klasicky vyberieš z troch – kariéra, Volta či Ultimate Team. Zakrátko si prejdeme jednotlivé zmeny, no dám ti menší spoiler – veľa ich nebude.

Začneme s kariérou, ktorá je dlhodobo na dne záujmov obrovskej megakorporácie. Problém totiž je, že v singleplayeri sa z hráčov len ťažko dajú vyťažiť peniaze. A ak si v EA myslia, že im budem v stoji tlieskať za implementovanie funkcií, ktoré z hry pred niekoľkými rokmi vytiahli, sú na veľkom omyle. Návrat tak zažívajú dvaja starí známi – interaktívna simulácia a možnosť zmeny postu hráča. Prvá menovaná „novinka“ je však aplikovaná celkom dobre, keďže po celý čas máš plnú kontrolu nad vedením tímu, pričom môžeš kedykoľvek zakročiť a posunúť svoj mančaft k víťazstvu priamo na ihrisku.

Multiplayer s chybami

Minulý rok bol zrejme najväčším prekvapením režim Volta, ktorý priniesol celkom solídnu kampaň a viacero herných módov ponúkajúcich pár hodín zábavy navyše. No, dúfam, že si si ho užil, lebo nič viac nedostaneš. Áno, je tu akýsi nový príbeh zahŕňajúci iný team na ceste do Dubaja, ale šikovnému hráčovi nebude trvať ani dve hodiny, pričom ide len o sériu zápasov pozliepaných dokopy. Jediná novinka je online co-op, ktorý v predchádzajúcom ročníku naozaj chýbal, no inak ide o ten istý zážitok bez akýchkoľvek viditeľných zmien.

Povieš si však – koho zaujímajú nejaké vedľajšie módy, je jasné, že väčšina hráčov hrá FIFU len z jedného dôvodu. Ultimate Team je jednoznačne najpopulárnejšou zložkou nielen medzi hráčmi, no aj medzi vývojármi, keďže veľké zmeny boli avizované práve v tejto online záležitosti. Ani tento rok však EA nezišlo z overenej cesty a všetko ostáva po starom. Prídavky sú tak len kozmetické – po novom si napríklad môžeš kompletne upraviť svoj štadión, od vzhľadu až po zvuky.

Ďalšou menšou zmenou je absencia fitness kartičiek, čo však vnímam pozitívne, keďže dlhé roky narúšali tempo hry zbytočným staraním sa o kondíciu hráčov. To je však všetko. Žiadne nové módy, ktoré by ťa zhodili zo stoličky, žiadne zmeny v štýle hry. Jedinou akou-takou novinkou je online co-op, ktorý sme už spomínali pri Volte. Vývojári si zrejme povedali, že by bola škoda túto funkciu mať len raz a tak ju dali všade kam to len ide.

Nekonečný cyklus

Najväčším problémom celej série FIFA sú tak jej hráči. Je totiž veľmi smutné, že nech sa deje čokoľvek, tento polotovar bude každý rok na čele predajov. Každým ďalším vydaním im EA pľuje do tváre, no vyzerá to tak, že to nikoho netrápi. Vývojári medzi jednotlivými ročníkmi robia absolútne minimum, no nehanbia sa na krabicu nalepiť cenovku 70€ pre konzolové vydania. Vrcholom všetkého je verzia na Nintendo Switch, o ktorej sami vyhlasujú, že je už druhým rokom len zmenou súpisiek, no napriek tomu sa predáva za 40€.

Pritom neplatí, že do hry o futbale sa nič nové priniesť nedá. Pred pár rokmi to bola výborná Journey s Alexom Hunterom v hlavnej roli a aj Volta, ktorá okopírovala staré diely FIFA Street, mala niečo do seba. V EA však radšej budú odoberať funkcie, len aby ich o niekoľko rokov vrátili späť ako najväčšie novinky. Stačí sa len pozrieť na hry série spred desiatich rokov a nájdeš kvantum malých vylepšení, ktoré boli rok po roku odoberané a možno ich znova uvidíme v ďalšom vydaní. Jediné, na čom vydavateľstvu záleží, je totiž profit a kým budú peniaze prúdiť v miliónoch, zmeny sa nedočkáme.