Sedím na stoličke a pozerám na obrazovku. Dohral som Horizon Adventures, prešiel si kompletným príbehom, ktorý ponúka a našiel všetky skryté stodoly s legendárnymi autami. Som členom Siene slávy a moje meno bude navždy v zozname hráčov, ktorí sa dostali až do cieľa. To ale nič neznamená. Forza Horizon 5 si zobrala 20 hodín môjho života, no napriek tomu som nezískal ani štvrtinu všetkých vyznamenaní. Mapa je stále zahltená kvantom ikoniek informujúcich o tom, že je predo mnou stále veľa roboty a vozový park nie je plný ani na desať percent.

Mohlo by ťa zaujímať: História ešportu: Z pivnice po vypredané štadióny

Forza Horizon 5 Audi
Niekto si možno v hre nájde aj svoje auto – interiér sedí

Napriek tomu však už túto recenziu musím napísať. Ak to odložím, hra ma znova na niekoľko dní pohltí. Pravdou je, že Forza Horizon 5 je príšerne návyková, ešte viac než jej predchodcovia, ktorí postavili veľmi kvalitné základy. Piaty diel ich však prekonáva, keďže ide o jeden z najlepších závodných titulov všetkých čias.

Jazdím, jazdíš, jazdíme

Začnem tým najdôležitejším – jazdným modelom. Ten je prakticky dokonalý a ponúka zrejme najrealistickejší zážitok na trhu. Každé jedno z 535 áut sa ovláda trochu inak, pričom povrch, stav pneumatík a počasie hrajú svoju úlohu. To znamená, že tvoj legendárny McLaren s viac ako 1000kW pod kapotou a maximálkou za hranicou 400km/h bude mať veľký problém rozbehnúť sa bez asfaltu pod kolesami. Akonáhle opustíš udržiavanú vozovku, máš v rukách neriadenú strelu.

Forza Horizon 5
Iba 440? Poď, ešte niečo vytiahneš

Ak však disponuješ autom, ktorému nevadí trochu sa zašpiniť, najviac si užiješ práve v lesoch či na úpätí sopky (neboj, k tomu ešte len prídeme). To, čo sa deje mimo cesty, sa dá označiť len ako organizovaný chaos – zažiješ neskutočnú zábavu, aj keď majitelia záhradiek ťa zrejme v obľube mať nebudú.

Forza Horizon 5
Čo sa skrýva za dverami?

Krajina kaktusov a tequily

A kde sa to všetko odohráva? No predsa v Mexiku! Lokácia je minimálne na úrovni Austrálie z trojky či Veľkej Británie, ktorú sme videli naposledy. Highlightom je tentokrát obrovská sopka nachádzajúca sa na západe mapy, pričom cesta na vrchol je zážitkom vždy, keď ťa tam hra vynesie (a že sa tam nacestuješ, príležitostí bude viac než dosť). Za pozornosť však stoja aj veľký štadión či piesočné duny, po prípade historické mesto alebo obrovská diaľnica, na ktorej budeš testovať rýchlosť svojich áut. Hra oproti svojim predchodcom poriadne nabrala na objeme, pričom mapa je o takmer polovicu väčšia než v štvorke.

Mohlo by ťa zaujímať: Recenzia – Call of Duty: Vanguard

Forza Horizon 5
Mapa vo svojej celej kráse

Forza Horizon 5 upustila od modelu štyroch ročných období, ktorý sa viazal so štvrtým dielom a aj keď sa stále v titule akosi vyskytuje, nepozornejší hráči si ho ani nevšimnú. Namiesto toho tu máme Horizon Adventures, ktoré veľmi prirodzene držia progres na uzde. Zajazdíš si na cestách, hline či medzi stromami, podporíš PR kaskadérskymi kúskami a v (nie tak celkom) ilegálnych pretekoch si zmeriaš sily s bohatými deckami v ockovom autíčku.

Forza Horizon 5
Voľba je ťažká, ale neboj – dostaneš sa ku všetkým

Nudiť sa nebudeš

Celkovo 21 podujatí v 6 odvetviach si odomykáš pomocou Horizon Accolades, ktoré získavaš účasťou (a víťazstvom) v pretekoch alebo rôznymi doplnkovými aktivitami. Za odmenu dostaneš megalomanské preteky proti vlaku, lietadlu či vodným skútrom, no aj príbehy, ktoré oživujú náplň celej hry. Staneš sa filmovým dablérom (po úspešnej premiére v štvorke), čaká ťa zábava s legendárnym „Chrobákom“, dostaneš sa do kruhu automobilových zápasníkov (stále netuším, čo to vlastne je), s milovníčkou kníh sa pustíš hľadať dávne sochy a zabojuješ si proti pouličnému klanu.

Forza Horizon 5
Niekedy sa oplatí zvoľniť a užiť si jazdu

Vozový park je naozaj úchvatný, aj keď nepočítaj s tým, že ho kompletne zaplníš. Po dokončení všetkých podstatných úloh som sa ledva naškrabal k päťdesiatke, pričom konečnému číslu 535 stále nechcem veriť. Rozmanitosť by už väčšia byť nemohla, zajazdíš si prakticky na všetkom – čakajú ťa miliónové superautá, legendárne veterány, no aj vozidlá, s ktorými sa stretneš v rannej špičke na bratislavskom obchvate (nie je veľa hier, v ktorých budeš vyhrávať preteky s Renaultom Megane). Trochu však zamrzí absencia Škody, zvlášť s množstvom historických aj súčasných rally modelov pod rukami českých inžinierov.

Prečítaj si: TOP 10 – Najlepšie závodné hry na PC, ktoré si môžeš zahrať!

Forza Horizon 5
Ten pocit, keď cena áut na obrázku prekoná HDP stredoafrickej krajiny

Ak nevieš čo robiť, pozri sa pred seba

Séria si zachovala svoju povesť a aj Forza Horizon 5 prináša množstvo doplnkových aktivít, ktoré ťa rozveselia po ceste za ďalšími pretekmi. Najčastejšie zrejme stretneš dopravné kamery, pred ktorými pre zmenu zrýchliš, no zaujímavé sú aj úseky, na ktorých si treba udržať tempo, drift zóny alebo dve brány, ktoré ťa nútia prejsť z bodu A do bodu B čo najrýchlejšie (ako sa hovorí, dvojitá čiara nie je betónový múr). Najväčšiu zábavu však už tradične budeš mať pri obľúbených Danger Signs. Nič totiž nepoteší viac, než prelet nad mapou vo svojom najnovšom Ferrari.

Forza Horizon 5
Ak to treba povedať – toto doma neskúšajte!

Vracajú sa aj Barn Finds, v stodolách nájdeš niekoľko naozaj legendárnych kúskov. Tie možno nebudú konkurovať superautám v tvojej garáži (česť výnimkám, Jaguar XJR vyhral pretekov viac než dosť), no zaručene potešia každého automobilového nadšenca. Nájdeš ich v zdevastovanom stave, a tak si na opravu budeš musieť trochu počkať, no taká Corvette z roku 1953 za to naozaj stojí.

Forza Horizon 5
To sa vyklepe…

Nepáči sa? Vylepši!

Samozrejme, nájdením auta to nekončí. Forza Horizon 5 ponúka obrovské možnosti tuningu auta. Vymeniť dokážeš aj časti, o ktorých som ani netušil, že existovali, či už manuálne alebo to hra urobí za teba. Nainštalovať si dokonca môžeš aj komunitné vylepšenia, ktoré dokážu zvýšiť výkon vozidla až na úprimne smiešnu úroveň (už si videl Toyotu Supra, ktorá ide 440km/h?). Práve oni však posunú zážitok na úplne inú úroveň. A keď už dosiahneš všetko, čo si v hre chcel, práve tieto superstroje ťa pred obrazovkou ešte pár hodín udržia.

Forza Horizon 5
Niektoré veci urobí komunita za teba

O grafike ani nemá cenu rozprávať, vidíš predsa screenshoty, ktoré sprevádzajú tento text. Trochu podceňovanou časťou titulu je multiplayer, ktorý sa však prezentuje celkom dobre. Viac sa však zameriava na spoločné aktivity, než na samotné pretekanie, čo je celkom škoda, avšak asi si vieš predstaviť, ako by to vyzeralo, ak by hra vypustila 12 hráčov v superautách na úzku cestu a nechala ich rozhodnúť o tom, kto do cieľa dorazí ako prvý… Vlastne, to by bolo úplne super!

Mohlo by ťa zaujímať: Pán Prsteňov: Zaujímavé postavy, ktoré sa nedostali do filmov

Forza Horizon 5
Photo mód ti dovolí vychutnať si krásu krajiny

Problémy v raji

Samozrejme, ani tento titul sa nevyhol drobným problémom. Finálnym testom všetkých šiestich odvetví sú obrovské preteky cez celú mapu. Problémom však je, že ak máš zapnuté opotrebovanie pneumatík, je takmer nemožné ich dokončiť. Vývojárom zrejme akosi nedošlo, že po 50 kilometroch si toho tvoje gumy vytrpia dosť, a tak po únavnej 20-minútovej robote sa budeš do cieľa doslova šmýkať.

Forza Horizon 5
Možnosti kustomizácie sú obrovské

Najväčšou škvrnou päťky je však dabing, ktorý občas pôsobí ako z paródie. Hlavná postava v mužskom prevedení má britský prízvuk taký komický, že vždy, keď otvorí ústa, mám chuť si ísť urobiť čaj. Ostatní však nie sú o nič lepší, vývojári si zrejme mysleli, že akcenty stačiť nebudú, a tak majú všetci tendenciu meniť obyčajné slová za španielske ekvivalenty. To prestalo byť zaujímavé tak po tretej vete a po dvadsiatich hodín plných náhodných „ese“„vamonos“ som mal chuť zaparkovať auto v strome.

Forza Horizon 5
Áno, to je aktívna sopka

Keď sa usadil prach…

Takisto sa v hre vyskytujú menšie technické problémy. Mapa občas vzdialenosti nekalkuluje práve ideálne a v niektorých pretekoch nevyhráš, ani keď prekonáš hranicu troch hviezd o dobrých 15 sekúnd. Rátam však s tým, že sa na týchto nezrovnalostiach už pracuje a o pár týždňov budeme mať v rukách vyšperkovanú záležitosť.

Forza Horizon 5
Do Siene slávy sa dostal Hossa, tak prečo nie ja?

Forza Horizon 5 je jednoducho jedným z najlepších závodných titulov všetkých čias. Parádny jazdný model, rozmanitosť na každom kroku a zaujímavá náplň, ktorá neomrzí ani po desiatkach hodín ťa doslova uchvátia. A teraz, ak dovolíš, idem hrať ďalej…