Pred viac ako troma rokmi dostali hráči PlayStationu darček v podobe jednej z najlepších hier tejto generácie konzol. Horizon Zero Dawn zobralo osvedčené RPG mechaniky, pridalo obrovské mechanické tvory a do mixu vhodilo emotívny príbeh zasadený v ďalekej budúcnosti. Vývojári z Guerilla Games sa však rozhodli urobiť rázny krok a vstúpiť na trh osobných počítačov. Nové publikum, nové technické možnosti a príležitosť na vylepšenie chýb pôvodného titulu. Stojí však táto verzia za to?

Prekvapivo kvalitný príbeh

Horizon Zero Dawn najviac prekvapilo na mieste, kde to od hry nikto neočakával. Atmosféra, ktorá bola nastolená perfektne, hrá do karát prekvapivo ucelenému príbehu. Titul sa odohráva v 31. storočí, v ktorom svetu vládnu čoraz vyspelejšie a neustále sa vyvíjajúce stroje. Ľudia sa vrátili späť do kmeňových zväzkov a nie sú viac dominantným druhom na Zemi. A aby toho nebolo málo, namiesto bojovania proti spoločnému nepriateľovi sa vytvorili roztržky medzi súperiacimi tábormi.

Mohlo by ťa zaujímať: Horizon Zero Dawn PC systémové požadavky odhaleny!

Do toho všetkého padáme my. Hlavnou postavou je Aloy, dievča zavrhnuté klanom Nora už pri narodení. Vychovaná bola ďalším vyvrheľom menom Rost, pričom jej cieľom je ukázať sa na turnaji mladých bojovníkov a získať späť miesto v kmeni pre oboch. Ako to však už býva, nič nepôjde podľa plánu a zrazu sa ocitneme v strede nepokojov medzi klanmi, pričom nad tým všetkým svieti hrozba zo strany silnejúcich strojov. Príbeh sa počas priebehu hry párkrát ohne do rôznych strán, pričom na konci neostane jedno oko suché.

Švihy vpravo i vľavo

Očividne si videl hodnotenie hry v hornom paneli, a tak nie je potrebné budovať napätie. Síce nejde o priveľmi podarený port, no kvalitu hry je napriek tomu vidieť aj po niekoľkých rokoch. Veľkú zásluhu má na tom gameplay, ktorý nezostarol ani o minútu. K dispozícií máš primárne loveckú kopiju, vďaka čomu môžeš útočiť na blízko rýchlymi alebo silnými atakmi, no najväčšie čaro sa skrýva v bojoch na diaľku.

Základom súbojového systému je totiž luk. Spolu so šípmi pôjde o tvojho najväčšieho kamaráta, keďže kľúčom k porážke strojov je nájdenie ich slabého miesta. Potom stačí už len presne namieriť, vystreliť a misky váh sa priklonia na tvoju stranu. Každý luk – počas hry si môžeš zakúpiť aj ďalšie – má navyše svoje vlastné špeciálne náboje. Okrem základných šípov máš k dispozícii aj prerážavé, výbušné či tie používané na rýchle odstránenie častí nepriateľskej výzbroje. A keď si už myslíš, že ti hra ukázala všetko, na scénu sa dostávajú ďalšie zbrane.

Akousi čerešničkou na torte sú experimentálne výtvory dostupné v neskorších častiach hry. Tie sú všetkých rozmerov aj funkcií, pričom máš na výber od obyčajnej kuše, cez nástražné míny a rôzne praky, až po akúsi náhradu brokovnice. Každá z týchto zbraní si nájde svoje využitie priamo v súbojoch a tvoje vybavenie môže robiť rozdiel medzi krátkym procesom s nebezpečným nepriateľom a niekoľkominútovým trápením s hordou mašín.

No a práve pri všetkých týchto zbraniach na diaľku najviac vynikne mierenie myšou. Ovládanie hry s DualShockom nie je nijak náročné, no je jednoznačné, že na presnosť a rýchlosť myši jednoducho nestačí. Boje na blízko sa však lepšie hrajú práve na ovládači, kedy hráčovi stačí používať oba palce a zvládne vykonať všetky potrebné úkony ľavou zadnou. Hra sa tak v súbojových sekvenciách rozdeľuje a je iba na hráčovi, ktorý spôsob si zvolí. Bezproblémovo totiž hra funguje aj s Xboxovým ovládačom pripojeným k PC.

Mechanické dinosaury

Práve stroje sú jedným z hlavných dôvodov, prečo má Horizon Zero Dawn tak oddanú fanúšikovskú základňu. Prítomnosť nebezpečných mašín titul oddeľuje od pelotónu RPG-čok, pričom nejde len o iné textúry v hernom svete. Obrovská časť súbojového systému aj príbehu sa točí práve okolo týchto strojov rôznych tvarov a veľkostí. Na každý z nich platí iná stratégia, používať budeš iné zbrane a postupným obsadzovaním ich základní získaš podstatnú výhodu v boji.

Jediným problémom súbojového systému sú merania síl na blízko, zvlášť proti ľudským oponentom. Švihy s kopijou pôsobia veľmi neohrabane a pomaly, čo sa vylučuje s potrebou rýchleho pohybu po bojisku. Častokrát sa tak stalo, že od stlačenia tlačidla po dokončenie úderu prešlo toľko času, aby sa stihol súper uhnúť, v horšom prípade aj zaútočiť z protiútoku. V iných situáciách zas zdĺhavú animáciu prerušil prichádzajúci šíp. Na vyšších obtiažnostiach, kde sú zásoby celkom vzácne, z toho tak môže byť veľký problém, zvlášť pri boji s viacerými protivníkmi.

Tento „problém“ za zachoval aj z pôvodnej verzie hry a je zrejmé, že nešlo o chybu zo strany vývojárov ale požadovanú hernú mechaniku. Je však možné aj to, že niekomu inému práve takýto systém vyhovuje viac a dodáva mu určitú dávku strategickejšieho postupu pri súboji, kedy musí hráč vopred časovať svoje animácie.

Nezmenená štruktúra skvelej hry

Toto ale už poznajú všetci, ktorí majú skúsenosti s pôvodnou verziou zo štvrtého PlayStationu. Otázka teda znie, čo nové prináša tento PC port? Pri kúpe dostaneš kompletnú edíciu Horizon Zero Dawn – pôvodnú hru, arktický prídavok The Frozen Wilds a aj všetky zbrane dostupné z DLC. To znamená, že ťa čaká okolo 60 hodín zábavy, pričom titul za tých pár rokov vôbec nezostarol.

Avšak týkajúc sa obsahu, tu to končí, keďže vývojári jednoducho zobrali kód pôvodnej hry a hodili ho na PC. To znamená, že niektoré chyby – či už technické alebo dizajnové – ostávajú aj na novej platforme, pričom ničoho nového sme sa nedočkali. Samozrejme to nie je koniec sveta, keďže Horizon Zero Dawn bola už na PS4 jedna z najlepších hier tejto generácie konzol, a tak ide skôr o získanie nových fanúšikov pred očakávaným druhým dielom.

Technické problémy na vrchu skvelej grafiky

Čo sa týka technickej stránky, je vidieť, že sa vývojári s nastaveniami poriadne pohrali, o čom svedčia veľké možnosti modifikácie tvojho zážitku. Hru je možné rozbehnúť v 4K a 60 FPS, no hlavne s druhou položkou býva častý problém. Bez ohľadu na tvoju zostavu sa nevyhneš záhadnému sekaniu v momentoch, kedy hra prechádza do cut-scény, kamera mení svoju pozíciu alebo jednoducho prechádzaš svetom. Ani vyše 30 GB patch v deň vydania tomu nepomohol a momentálne to narúša inak plynulý zážitok.

Potom prichádzajú problémy špecifické pre isté grafické karty. Hlavne zo začiatku sme zažili viacero náhlych crashov a aj na zostavách, ktoré bez problémov prekonávajú minimálne požiadavky a hra sa poriadne trápila s frame ratom. V tomto prípade odporúčam vyskúšať si „originálny“ set-up, ktorý kopíruje grafické nastavenia základného PS4. To však ide proti samotnému konceptu vylepšeného zážitku na PC. Poprípade je možné začať takto a postupne zvyšovať alebo znižovať nároky a sledovať, čo tvoj počítač unesie.

Ak však máš naozajstné herné delo a si ochotný prehliadnuť občasný lag, Horizon Zero Dawn na PC vyzerá nádherne. Na maximálnych grafických nastaveniach ide o jeden z najkrajších titulov na trhu. Všetky audiovizuálne aspekty sú oproti PS4 Pro verzii vylepšené a vo vnútri sa stále skrýva tá skvelá hra spred troch rokov. Ak vlastníš pôvodnú edíciu, veľa nového tu nenájdeš. Pre nováčikov však ide o výbornú šancu ako sa zoznámiť s titulom pred vydaním pokračovania.