Máme za sebou už tretí miniseriál služby Disney+ od Marvelu a zdá sa, že každým novým vydaním to je len lepšie a lepšie. Na epizódy, plné Lokiho, sa tešilo veľké množstvo fanúšikov. Mnohé teórie sa síce ukázali neopodstatnené, alebo sa objavili v inej forme, no môžeme pokojne vyhlásiť, že štúdiá nesklamali.

Prečítaj si: Loki je oficiálně gender-fluid!

Loki a Sylvie

Na začiatok malé zhrnutie toho, o čo v sérii išlo: Po udalostiach v Endgame, kedy sa Loki z roku 2012 dostal k Tesseractu a utiekol, ho zatkne „časová polícia“, Time Variance Authority (TVA), existujúca mimo samotný časopriestor. Tam sa dozvie, že jeho život je predurčený a keďže práve urobil niečo, čo nemal, stal sa alternatívnou verziou seba samého. Agentov TVA ale napáda neznámy útočník a vyšetrovateľ Mobius M. Mobius si myslí, že by im s tým Loki mohol pômocť. Loki tak dostane možnosť pomôcť chytiť nebezpečného varianta – alebo byť vymazaný z existencie.

Famózny príbeh a téma

K samotnej dejovej línii poviem asi toľko, že je dynamická a konzistentne pútavá. Stále plná nových informácií a odhalení, niektoré z nich predvídateľné, ale nikdy nie očividné. Plus kopec zábavy aj vážnejších momentov. Zatiaľ čo SamBucky riešili rasizmus, Loki narazil na otázky osudu a slobodnej vôle. Našlo sa aj zopár z výrokov, ktoré stoja za zmienku a skvelo vykresľujú túto tendenciu:

(Loki) „Nebudete diktovať ako sa končí môj príbeh!“ (Renslayer)„Nie je to tvoj príbeh. Nikdy ním nebol.“

(Loki) „Myšlienka, že váš malý klub rozhoduje o osude triliónov ľudí, naprieč celou existenciou, na príkaz troch vesmírnych jašteríc, je vtipná, áno. Je absurdná.“

(Mobius) „Existencia je chaos. Nič nedáva žiaden zmysel, tak sa tomu snažíme zmysel dať.“

end of file loki

Prečítaj si aj: MCU Timeline: V jakém pořadí sledovat všechny marvelovky?

Ďalej sme dostali pozoruhodné spracovanie námetu kontinuity času a vedeckej fikcie. Hlavným tématom ale zostával sám Loki. Po rokoch sa fanúšikovia konečne dostali pod jeho arogantný, pomstychtivý, no jednak sympatický povrch a potvrdili si, čo už dávno šípili. Loki si neužíva ubližovanie iným, nie je taký zlý, ako sa prezentuje. Len v týchto pár epizódach vyjadril viac emócií, ako za celých 10 rokov v MCU. Jeho rozvoj charakteru bol jeden z najlepších, aké nám Marvel kedy ponúkol. Z obľúbeného zloducha sa stal plnohodnotný, milovaný antihrdina.

Priplietol sa aj ženský dotyk

Marvel sa opäť inšpiroval komiksami a predstavil divákom úplne nový charakter. Z EnchantressLady Loki sa stala Sylvie, s vlastnou históriou a povahou. Mala osobitný štýl, spôsob boja, vyjadrovania a čarovania, ktoré bolo príležitostne pôsobivejšie než Lokiho mágia. Hlboko vo vnútri sa ukázalo, že predsa je jedna z nich, ale i tak zostala jedinečnou „Sylvie“, inou od ostatných. Ako postava má pred sebou ešte dlhú cestu a uvidíme, kam ju MCU dovedie.

Séria má taktiež svoje, ako by to Loki nazval, absurdné momenty, ale v tom najlepšom zmysle a divákmi viac ako vítané. Napríklad, keď sa Loki v podstate zaľúbi sám do seba – do jednej z verzií samého seba – čo na papieri neznie ako najlepší nápad, na obrazovke fungovalo skvele. Občas sa možno objavili momenty, kedy to divákovi mohlo prísť trošičku zvláštne, no nebolo ich veľa a netrvali dlho. Drvivá väčšina ich malý románik povzbudzovala. Prečo aj nie? Je to ten „najlokivejší“ spôsob ako si nájsť spriaznenú dušu, a pre jeho narcistickú povahu logické riešenie.

loki a sylvie

Konflikt spasil rozuzlenie

Všetko tak bolo takmer perfektné, až do momentu odhalenia hlavného záporáka. He who remains, ten kto zostal, a má sa objaviť aj v ďalšej časti Ant-mana. Nie že by to bol zlý príchod, a pravdepodobne budem hovoriť za minoritu, ale nebolo to vyvrcholenie, ktoré som od Marvelu očakávala.

Na druhej strane chápem rozhodnutie nerobiť z neho super silného pána času a nedávať mu veľkolepé intro, keďže to má zrejme ešte len prísť. Ale i tak sa stal niekým, koho som nebrala príliš vážne. Nazvať ho lacným, by ale nebolo spravodlivé. Znalosť, že daná postava zrejme bude formovať budúcnosť MCU, jeho impresiu vylepšila a situácií rozhodne napomohol aj herec Jonathan Majors, takže nakoniec sa rozčarovanie zmenilo na záujem.

Loki Kang

Mohlo by ťa zaujímať: 2. série WandaVision se bohužel nedočkáme, tvrdí Elizabeth Olsen

Finále by som teda v žiadnom prípade nenazvala nedostatočným. Sylviina a Lokiho interakcia tento drobný zádrheľ zachránila bravúrne. Malým sklamaním bolo Sylviinho rozhodnutie vybrať si slepú pomstu, miesto objektívneho vyriešenia problému spolu s Lokim, no opäť, je to pochopiteľné rozhodnutie (zo strany režisérov aj postavy). Úplný záver bol napätý a myslím, že nechal všetkých na ihlách a v nedočkavosti, ako sa to celé vyvinie v druhej sérií, ktorá bola počas titulkov oficiálne potvrdená, a v prichádzajúcich MCU filmoch, keďže už je jasné, že seriál Loki bol bezprostredným úvodom do 4 fázy.

Obsadenie (ako inak) hviezdne

Tom Hiddleston po 7-krát potvrdil, že svoju rolu má rád a je pre ňu úprimne zanietený. Na povrch nechal vyplávať mnoho z duševného sveta Lokiho, ktorý nám bol doteraz skrytý. Úžasne nám ukázal, že aj Loki má srdce a jeho emócie konvertoval v správnych chvíľach a v správnom množstve. Bez problémov skákal zo zraniteľného na sebavedomého. Hiddleston je na Lokiho jednoducho ušitý na mieru.

Sophiu Di Martino ako Sylvie som spočiatku brala dosť skepticky, no tento pocit netrval dlho. Stačil nejaký ten dialóg či akcia a bola som z výberu nadšená. Komunikácia medzi Sophiou a Tomom bola na jednotku.

loki sylvie

Owen Wilson takisto nesklamal a z Mobiusa spravil ešte sympatickejšiu postavu, ako sa predpokladalo. Celkové kamarátstvo s Lokim bolo jednou z najlepších záležitostí série.

Gugu Mbatha-Raw zasa pekne viedla sudkyňu Renslayerovú na hranici viac zápornej ako kladnej postavy. Wunmi Mosaku s TVA lovkyňou B-15, Richard E. Grandklasickým LokimTara Strong dabujúca Miss Minutes, sú úžasní doplňujúci herci, ktorých sa tiež sluší spomenúť.

mobius loki

Loki sa zmenil

Čo by niekto ešte mohol považovať za vytknutiahodné, je absencia alebo nedarenie sa, Lokiho sebeckých cieľov a tajných plánov. Ale to sme mali už v Thor: Ragnarok. A tentokrát so skvelým rozdielom, že to aj niekam viedlo. Loki si uvedomuje, že nie je práve najlepšou bytosťou a urobil hrozné veci, ale odmieta nechať ich definovať ho.

Prečítaj si aj: Teaser na marvelovku Eternals představuje nové hrdiny!

A o to išlo. Stále je to figliar a boh neplechy, no zmenili sa jeho priority a pohľad na život. Toto už nie je ten Loki, čo prehral s Avengermi, ani Loki, čo sa postavil Thanosovi. Tí už svoj príbeh dokončili. Je na čase sa s tým zmieriť. Nie všetkým môže táto zmena vyhovovať, ale podľa mňa to bol znamenitý spôsob, ako nezničiť odkaz Lokiho, ktorého sme poznali, a zároveň túto obľúbenú postavu priviesť naspäť do MCU. A lepšie, než kedykoľvek predtým.

loki variants

Marvel a tie ich špeciálne efekty

Zmienila by som ešte Miss Minutes a animáciu, ktorá sa počas tých šiestich epizód objavila. Čaro tohto staršieho klasického štýlu kreslenia je v tom, že môže buď pôsobiť veľmi milo, alebo hraničiť s hororom. A producenti šikovne využili oboje.

Efekty boli celkovo výborné, nádherne dotvárali obraz originálneho sci-fi, cestovania v čase a jeho menenia. Pri vzhľade TVA nejedného diváka zrejme napadlo slovo „socializmus“ a možno aj sovietska architektúra (akurát o niečo krajšia a sofistikovanejšia), čo sa vynikajúco hodilo k jej celkovým manierom. Zo stránky dizajnu teda nie je čo skritizovať, ešte aj kostýmy sedeli každému ako uliate.

Loki Miss Minutes

Záver

Prvej sérii seriálu Loki nie je vo všeobecnosti čo vytknúť. Dá sa brať ako samostatný príbeh, odtrhnutý od zvyšku Marvelu, a zároveň je s ním prepojený tak úzko, že si ho čoskoro nebudeme bez neho vedieť predstaviť. Z doterajších seriálov Marvelu a Disney+ mal Loki všetko – aj CGI a kinematografický šmrnc z WandaVision, aj pozoruhodné vyrozprávanie príbehu a zakomponovanie zaujímavých tém z Falcona a Zimného vojaka. Avšak narozdiel od nich, Loki vydláždil cestu fáze 4 a začal nás pripravovať na nové dobrodružstvo v MCU. Tentoraz už išlo o ten povestný „gamechanger“.

Ak sa ti páčila táto recenzia, prečítaj si aj našu WandaVision recenziu.