Ak by si mi pred mesiacom povedal, že nás čaká remake prvej Mafie a remaster dvojky (koho zaujíma tretí diel?), ťahal by som z vrecka peňaženku a poslal ju do ústredia 2K. A aby som bol úprimný, moje konanie spred pár dní nebolo príliš odlišné. Trilogy mám v knižnici, no po dohratí sa vážne bojím nielen o nadchádzajúci remake originálu, no aj o sériu ako celok.

mafia II definitive edition recenzia

Strieľanie baru je v mojej pamäti už 10 rokov

Hra na šarme nestratila

Zrejme na území Česka a Slovenska neexistuje hráč, ktorý by o pôvodnej hre aspoň nepočul, takže je zbytočné rozoberať príbehové záležitosti. Na tomto fronte je titul rovnako silný ako pred desiatimi rokmi a za tú dobu sa stal legendou na československej scéne. Dynamika medzi VitomJoeom je jednoducho fantastická. Bolo skvelé si po toľkých rokoch rozpamätať na všetky tie parádne hlášky a smiať sa ako nikdy predtým.

Dá sa povedať, že hra vôbec nezostarla. Príbeh má veľmi dobrý spád, postavy sú majstrovsky napísané a aj gunplay stále má svoj šarm. Ak sú viditeľné nejaké problémy, tak ide o tie, ktoré hráčom vadili už v roku 2010. Mafia II nie je typickým zástupcom svojho žánru a aby som bol úprimný, ťažko sa vôbec do nejakého zaraďuje. A to je škoda, lebo si prakticky nie je istá, čím chce byť.

mafia II definitive edition recenzia

Mapa je síce pomerne veľká, no prázdna

Čierna bodka na výbornom titule

Na jednej strane máme veľký otvorený svet a na druhej brutálne lineárne misie. To bol problém aj pri jednotke osem rokov predtým a vývojári sa očividne nepoučili. Komorný a emocionálne silný príbeh zasadili do sandboxového prostredia, pričom zabudli na akékoľvek sandboxové prvky. Empire Bay tak pôsobí mŕtvo a počet vedľajších aktivít je na na nule. Napriek tomu, že bolo naprogramované celé mesto, nemá zmysel ho objavovať, pretože v ňom nič nenájdeš. Z hry sa tak stáva neustále naháňanie červenej bodky na mape.

Samozrejme, to sú chyby pôvodnej hry a remaster za ne nie je vôbec zodpovedný. Celé to navyše ukazuje, ako dobrý je samotný príbeh, keďže som ho s radosťou dohral za dva dni. Teraz sa už dostávame k samotnému obsahu „definitívnej edície“, ako ju vývojári nazvali a vydali v rámci celej trilógie. Pýtaš sa, čo táto honosne nazvaná verzia pridáva? No, odpoveď je niekde medzi hovno a vôbec nič…

mafia II definitive edition recenzia

Klasická dvojitá vlámačka

Odfláknutý remaster

Presne tak, Hangar 13 prakticky len zobral pôvodnú hru aj so všetkými DLC a hodil po nej HD textúry. Žiaden pridaný vystrihnutý obsah, žiadne malé zmeny, žiadne bonusové predmety na zbieranie. Dokonca aj úvodné menu vyzerá navlas rovnako. Bez preháňania môžem povedať, že sa nezmenilo absolútne nič. To však ani zďaleka nie je to najhoršie.

Dobre, možno som na hru príliš tvrdý, mal to byť iba remaster a nesľubovali sa žiadne zmeny. Je to teda aspoň dobrý remaster? Nie! Išiel by som až tak ďaleko, že je to momentálne tá najhoršia verzia Mafie II, ktorú môžeš kúpiť. Som zarazený, ako sa na toto pozrel niekto z QA teamu a povedal, že to môže ísť na trh. Navrch problémov z pôvodnej hry prichádzajú nové, ktoré v nej neboli.

mafia II definitive edition recenzia

Musím uznať, atmosféru to stále má

Technické problémy

Prvá vec, ktorú si všimneš, je príšerne nestabilný framerate. Na PS4 Pro má hra problém udržať 30 FPS pri 1080p a propagované 4K som radšej ani neskúšal. Na niektorých miestach sa na to nedá pozerať, nie to ešte to hrať, človek si pripadá, akoby pozeral Zapruderov film. Pri ostatných platformách je problém rovnaký. Povie mi niekto, ako môže 10-ročná hra s HD textúrami robiť problémy najvýkonnejším konzolám všetkých čias, pričom pôvodnú verziu spustí aj drahšia mikrovlnka?

No jasné, HD textúry, skoro by som zabudol. Zrejme si už videl nejaké porovnávačky na YouTube a bol rovnako sklamaný ako ja. Nielenže grafická stránka nedosahuje kvalít terajšej generácie konzol, definitívna edícia v niektorých scénach dokonca vyzerá ešte horšie ako pôvodná Mafia II na PC. Na tváre postáv sa dá pozerať v prípade Vita, Joea a niekoľkých podstatných charakterov, no keď prídeš k niekomu, koho screen-time obsahuje jednu scénu, budeš zhrozený.

mafia II definitive edition recenzia

HD remaster, my ass

Čo sa stalo?

Posledným problémom do mozaiky sklamania sú textúry, ktoré naskakujú neskoro. A ak ti to je málo, niektoré nenaskočia vôbec. Pridaj k tomu pomýlené lístie, ktoré si občas neuvedomuje, že dokáže levitovať, spolu s dlhými načítavaniami a máme kombináciu, ktorá výrazne ovplyvní tvoj zážitok. Toto všetko sú veci, ktoré sa nedajú tolerovať ani pri obrovskom RPG, ktoré tlačí limity grafiky do neznáma. Ale preboha, toto je remaster lineárnej 12-hodinovej hry spred desiatich rokov, ktorý je nielenže prakticky rovnaký ako pôvodná verzia, no beží na omnoho výkonnejších strojoch.

Ak toto všetko dám dohromady, ostanem s hlbokým zármutkom. Mafia II zostarla veľmi dobre a prakticky by som akémukoľvek priemernému remasteru z fleku hodil 8/10. Jediné ospravedlnenie pre Hangar 13 môže byť to, že boli dotlačení 2K ku skorému vydaniu. Ale to nedáva vôbec žiaden zmysel z praktického ani ekonomického hľadiska. Remastery dvojky aj trojky mohli byť bez problémov vydané spolu s jednotkou, ak nie po nej, keďže by remake nakopol predaje pokračovaní.

mafia II definitive edition recenzia

Stačí sa len pozrieť vľavo dole

Nezáujem vývojárov

Najhoršie na tom všetkom je, že v momente písania tohto článku prešli tri dni a nič sa nestalo. Žiaden patch, žiadne vyjadrenie – nič. Čo nám tak ostáva je suverénne najhoršia verzia druhej Mafie, ktorú zachraňuje len to, že na samotnej hre ešte nevidno jej vek. Ak toto je štúdio, ktoré má vo svojich rukách budúcnosť Mafie a BioShocku, je mi trochu do plaču. Budú sa musieť poriadne posnažiť – inak môžu pred základňou čakať armádu vyzbrojenú vidlami a ponožkami v sandáloch.

Viacerí z vás sa aj napriek tejto recenzii budú v komentároch pýtať či sa oplatí kúpiť. Ak vlastníš Xbox One alebo PS4, odporúčam ti počkať a ak sa situácia zlepší, v auguste kúpiť celú kolekciu, pričom si po vydaní remaku trilógiu prejdeš na jeden šup, bez nutnosti znova prechádzať dnes už ťažko hrateľnú jednotku. Ak si vlastníkom PC, stiahni pôvodnú hru, nainštaluj jeden z tuctu HD módov a využi 30€ na niečo lepšie – napríklad ženy a chlast. Je tam trochu menšia šanca, že budeš mať ráno v ústach kyslú pachuť.