Nie je to tak dávno, čo vybuchla popularita hry Among us. Ponúka veľmi zaujímavý zážitok aj tým, ktorí sa hraniu videohier už nejaký ten piatok venujú. Tento žáner bol pre mnohých ľudí čosi doposiaľ nevídané. Pravda je však taká, že takéto hry tu boli aj predtým, no máloktoré z nich ponúkali taký zážitok, ako už spomínaný Among Us. Dnes sa pozrieme na podobnú hru, ktorá je hoci o niečo menej známa, no neznamená to, že je aj horšia.

Mohlo by ťa zaujímať: Popularita Among Us. Proč a jak se stal populární?

V hre Project Winter sa ocitneš v zasneženej krajinke, kde nebudeš bojovať len so zradcami, ale aj zimou, vlkmi a hladom. Každá hra (na začiatku s 8 ľuďmi) sa začína v kabíne, kde rovno každý dostane rolu. Buď hráš za zradcu (traitor), preživšieho (survivor) alebo prípadne za zlodeja identity (idendity thief). Väčšina rolí má aj vlastnú špeciálnu schopnosť, napríklad otváranie bunkrov bez pomoci ostatných, videnie duchov mŕtvych a ďalšie. Roly v hre sa menia v závislosti od módu (ak si kúpiš dlc) v každej hre môže/nemusí byť ako si si už možno všimol aj neutrálna rola. Človeka s touto rolou nemusí nevyhnutne zaujímať osud preživších. V základnej hre je len jedna „neutrálna“ rola, a tou je už spomínaný zlodej identity. Jeho hlavnou úlohou je nájsť mŕtve telo, „vymeniť“ sa s ním, a potom dokončiť jeho úlohy.

Tasky a odmeny za hranie

Čo všetko sa tu vlastne dá a musí robiť? Nik si nenájde len tak chvíľu voľného času. Preživší musia opraviť generátor na to, aby mohli následne začať hľadať v zamrznutej krajine pristávaciu plošinu a takto to s nimi ide ďalej. Zradcovia ich musia pozabíjať alebo im vyplytvať čo najviac času. Po uplynutí limitu stanoveného na hru sa začína víchrica a kabína (hlavné útočisko všetkých hráčov – zdroj tepla atď.) sa zatvorí. Okrem hlavných úloh majú všetci aj bonusové úlohy a rôzne výzvy, za ktoré potom dostávaš kozmetické odmeny.

Každé normálne kolo trvá do 30 minút v závislosti od módu. Zdá sa to veľa, no každé kolo má slušné tempo a neraz sa stane, že čas vyprchá skôr ako stihneš splniť svoje úlohy. Hra sa neskončí ani keď umrú zradcovia, takže nikdy nemáš istotu, či tvoj kamarát nemá trochu iné úmysly, než si si pôvodne myslel. Na úlohy preživších je treba spoluprácu čo najviac ľudí, sám to človek nemôže zvládnuť aj kvôli malému inventáru, ktorý má v základe miesto len na 4 veci. To núti všetkých spolupracovať či chcú, či nechcú. Ťažiť sa tu dá len niekoľko vecí a aj to je náročné, ba občas i zbytočné. Z naťažených vecí sa potom pochopiteľne dá vytvárať veľa ďalšieho.

Veľká časť vecí sa nedá vytvoriť z nijakých surovín, a to robí hru trochu monotónnu. V praxi sa budeš opakovane stretávať len s pár z nich a budeš nútený používať ich dokola. K viac veciam sa našťastie dostaneš aspoň ako zradca. Zradca má prístup ku tzv. zradcovským balíčkom, ktoré sú rozmiestnené po mape. Nájdeš v nich aj veci, čo sa nedajú vytvoriť, ako jed, vodka a podobne.

Čím vynikajú zradcovia a komunikácia?

Zradcovia sú tu všeobecne celkom dobre spracovaní. Majú veľa možností, medzi nimi aj sabotáže. Tie tu však fungujú na systéme kreditov. Tie dostávaš za to, že sa zdržiavaš pri nevinných alebo za otváranie zradcovských balíkov. Vďaka týmto kreditom potom môžu napríklad meniť smery orientačných šípok alebo sabotovať úlohy, ktoré už preživší dokončili. Zradcovia vidia aj aké role sú medzi preživších rozdané, takže podľa role ich nemôžeš tak ľahko spoznať. No aj oni sami môžu mať sabotérske role a dávajú im ešte zvláštnejšie schopnosti. To, čo mohlo v iných hrách podobného rázu vadiť, bola chýbajúca možnosť komunikácie medzi zradcami. Tu to vyriešili jednoduchými vysielačkami.

A dostal som sa ku komunikácií v hre. Má funkčný a nenahraditeľný voicechat. V tom ťa môžu počuť len okolití hráči. Nie je to nič prevratné, ale funguje to veľmi dobre. Je to najpoužívanejší a najjednoduchší spôsob komunikácie. Okrem neho je tu aj klasický chat na písanie. Väčšinou ho používajú len hráči bez mikrofónu, aj keď využitie preň nájdu aj ostatní. A potom je tu vysielačka. Tú môžeš nájsť alebo si ju vytvoriť. Vďaka nej môžeš samozrejme rozprávať a písať si s tými, čo majú vysielačku rovnakého typu.

Mohlo by ťa zaujímať: TOP 20 – Najlepšie survival hry na PC, ktoré otestujú tvoje schopnosti prežitia!

Čím je Project Winter originálny?

Celé prežívanie je okorené o eventy. Nemám namysli Vianoce, Halloween ani nič podobné. Každú hru sa uskutoční niekoľko náhodných javov. Väčšinou sú zlé a predstavujú výzvu pre všetkých hráčov bez ohľadu na ich úmysly. Sú nimi veci ako premiestnenie na náhodnú časť mapy, prílet lietadla, rôzne balíčky pre hráčov a pár ďalších. Líšia sa podľa toho aký mód hráte. A nový obsah je pravidelne pridávaný.

Hru samozrejme doĺňajú aj viaceré módy. Najkratší a najstručnejší je mód s výstižným názvom „basic“. Ten ponúka rýchlejšie kolá, trochu menej predmetov a úloh a je celkom bez rolí. Klasický a o niečo náročnejší je „normal“. Tam je vlastne úplne všetko, čo základná hra ponúka. Všetky roly, predmety i miesta. A potom je tu ešte dlc mód „blackout“. Tam nájdeš okrem iného aj nové role, eventy, predmety a zmenené pravidlá. Je najnáročnejší z módov, ale ponúka najunikátnejší zážitok.

Zabudnúť nesmiem ani na vizuálnu stránku hry. Na Project Winter sa veľmi dobre pozerá, a to ako kvôli grafike, tak aj vďaka rozsiahlej možnosti customizácie. Skiny tu nemusíš kupovať za skutočné peniaze ako v ostatných hrách, lebo nie je treba. Oblečenie sa tu získava oveľa ľahšie. Za každú hru dostávaš hernú menu podľa tvojich zásluh a po takmer každej si môžeš kúpiť jednu z debničiek (v nich máš zaručenú vzácnosť predmetov ktoré dostaneš).

Záver

Stručne a jasne: Project Winter je kvalitná indie-survival hra, žiaľ zatienená populárnym Among Us. Ponúka jedinečný zážitok, má dobrú atmosféru a s prichádzajúcou zimou je to titul, ktorý sa oplatí zvážiť. Budeš bojovať s nepriateľmi, zvieratami, počasím a nespočtom ďalších výziev. Možno stratíš vieru v ľudstvo, no určite sa budeš baviť. Nebude z teba ťahať hromadu peňazí, na rozdiel od iných súčasných hier. A hoci je občas náročná, nemôžem nič iné, než ju odporučiť.