Koniec roka sa pomaly ale isto blíži a s ním aj posledné tituly, ktoré môžu súperiť o cenu hry roku 2018. Okrem pár hier, ako Fallout 76 alebo Just Cause 4, ktoré sa ešte len vo svojej plnej kráse ukážu, sme mali možnosť ponoriť sa do úžasného sveta plného nórskej mytológie v God of War, prestrielať si cestu náboženskými fanatikmi v piatom Far Cry, presunúť sa z egyptského prostredia rovno do stredu peloponézskej vojny v Assassin´s Creed Odyssey alebo sa prehupovať medzi New Yorkskými mrakodrapmi v koži Spider-Mana.

Je až neuveriteľné, kam sme sa dostali v priebehu pár rokov evolúcie počítačových hier a úprimne musím povedať, že jeden titul, ktorý som doteraz nespomenul nastavil latku hernému priemyslu tak vysoko, že prekonáva všetky vyššie spomenuté hry a to s nadhľadom. Presne tak. Hovorím o druhej časti legendárneho Red Dead Redemption, ktoré svojou kvalitou zatienilo takmer všetku konkurenciu. Po dohraní geniálneho God of War som si myslel, že tento rok už nič lepšie prísť ani nemôže. Ó a ako som sa len mýlil. Rockstar teraz skutočne predbehol dobu a pripravil nám hru, ktorá sa zapíše do pamäti všetkých hráčov na celom svete.

Kde to vlastne sme?

Píše sa rok 1899 a krajina divokého západu začína pociťovať prvé náznaky rozkvitajúcej sa civilizácie. Ako hráč sa chopíš postavy Arthura Morgana, ktorý je členom známeho Van der Linde gangu spoločne s už tebe dávno známym Johnom Marstonom, ktorého poznáš v trošku staršom kabáte z prvého dielu. Spoločne s ním a ostatnými členmi gangu sa dostaneš do rôznych vážnych i menej vážnych sporov, drobných krádeží, veľkých lúpeží a strhujúceho príbehu takého rozsahu, že bez najmenších problémov zatieni aj tú najlepšiu westernovku s Clintom Eastwoodom. Možno sa ti zdá, že teraz trošku preháňam, no musím ťa uistiť, že žiadna vec, ktorú tu spomeniem nie je hyperbolizácia skutočnosti.

Čo nás čaká?

Tvoj bežný deň hľadaného utečenca pred zákonom začína celkom bežne. Vstaneš, oblečieš sa, oholíš sa, vlasy načešeš dozadu, hodíš do seba misku jedla, zaleješ to kávou a ideš gangstriť. Hneď v tábore ťa čaká niekoľko voliteľných aktivít, ktorými môžeš tráviť čas mimo všetkých tých podstatných činností, ktoré ťa budú sprevádzať celú hru. Chceš si zahrať domino alebo poker so svojou partiou? Nasekať drevo do ohňa? Alebo iba pokecať o tom, ako ide život s ostatnými obyvateľmi tábora? Možnosti máš otvorené a je ich naozaj veľa. Všetky tieto a mnohé iné malé aktivity dopĺňajú skvelé vedľajšie úlohy a najmä hlavný príbeh, ktorý sa dá odškrtnúť ako vôbec najlepší, aký štúdio kedy napísalo.

Divoký západ, ako sa patrí

Nejde však iba o ten hlavný príbeh, ktorý stojí za úspechom hry. Rockstaru sa totiž skutočne podarilo zachytiť život divokého západu takým spôsobom, že svet pôsobí nie len živo, ale aj dôveryhodne a realisticky. Všetko, čo je v hre umiestnené, je tam vložené precíznym dôrazom na detail a všetko má svoj význam. Je iba málo hier, ktoré by dokázali v tak veľkom otvorenom svete pripraviť práve takéto dobrodružstvo a musím povedať, že po treťom Zaklínačovi je tu konečne hra, ktorej sa to podarilo. Všetky tvoje činy sa odzrkadľujú vo svete, v ktorom žiješ a ľudia na teba podľa toho reagujú. Všímaš si, ako používam slová ako „žiješ“ alebo „ľudia“ namiesto „hráš“„NPC“? Je to preto, že akonáhle vložíš disk do konzoly, tak sa ponoríš do doteraz najrealistickejšie spracovaného virtuálneho sveta v hernej histórii, ktorý ťa vtiahne a už nepustí.

A tento svet je veru plný všetkého, čo len môžeš od divokého západu očakávať. Či už prechádzaš priestrannými prériami, zasneženými horami, hustými lesmi alebo nebezpečnými močiarmi, vždy budeš mať čo robiť. Možno ťa prepadne okoloidúci gang, možno ťa požiada o pomoc spanilá deva alebo si iba nájdeš menšiu fušku, pri ktorej si zarobíš pár grošov. Vždy natrafíš na niekoho, kto bude potrebovať tvoju pomoc a je potom iba na tebe, či mu ju poskytneš alebo nie. Nie je to však iba také čiernobiele, ako sa na prvý pohľad môže zdať.

Red Dead Redemption 2 je zmesou komplikovaných rozhodnutí a budovaní morálneho kompasu medzi mnohými príbehmi, ktoré pôsobia reálne a dôležito. Mnohé hry upadnú do situácie, v ktorých tvoje rozhodnutia už nemajú váhu a nerozmýšľaš príliš nad tým, akú cestu si zvolíš. Je až prekvapujúce, ako to hra takýchto rozmerov zvláda priam knižným spôsobom. Pre to, aby sa hráč takto dokázal vcítiť do príbehu je potrebné, aby sa dostal za stav, kedy si uvedomuje, že hrá iba hru a naozaj sa do nej vžil ako hlavná postava. To si vyžaduje nie iba realistickosť, ale aj konzistenciu v budovaní jedného príbehu za druhým vo svete, ktorý sa podľa toho mení a reaguje.

Záleží na malých detailoch

Každý malý detail je v hre na to, aby umocnil tvoje zasadenie do príbehu, ktorý na teba pôsobí tak, že si iba malou súčasťou niečoho omnoho väčšieho. To sprevádzajú aj dokonalé animácie a fyzika, ktorú Rockstar so svojim Rage enginom vymakal najviac ako sa len dá. Každý tvoj pohyb je plynulý a ľudský. Keď sa šmykneš na skale, padneš na zadok alebo sa skotúľaš ako vrece zemiakov, keď kráčaš do kopca, Arthur robí širšie kroky alebo naopak, keď ideš z kopca, nakláňa sa dozadu aby lepšie držal balans.

Rovnako sa správa aj tvoj kôň, o ktorého sa musíš zase poctivo starať, kŕmiť ho alebo česať, inak ťa nebude mať príliš v láske a nebude reagovať na tvoje povely, poprípade odíde úplne. Starať sa musíš aj o svoje zbrane a pravidelne ich čistiť, pretože sa ti môžu zaseknúť práve v kritickom okamihu. Starať sa však musíš aj sám o seba. To zahŕňa pravidelnú starostlivosť o svoje vlasy, bradu ale aj čistotu a hygienu, na ktorú reagujú aj okolití občania. Musíš však aj jesť a spať, pretože nebudeš mať dostatok energie a tvoje reakcie a výdrž budú horšie. Všetky tieto drobné detaily sa ti môžu zdať otravné, no sú tu práve preto, že budujú svet do tej podoby v akej je.

Pre niektorých sa môže zdať tempo hry príliš pomalé. Práve to je ten správny spôsob, ako si ju dokonale vychutnať. Toto je to čaro hry, kedy si ako hráč vychutnávaš každý jeden krok, ktorý spravíš. Toto je to čaro počítania každého vystreleného náboja v sprievode dynamicky sa meniacej a nádhernej hudby, ktorá ťa bude sprevádzať od začiatku až po koniec príbehu. Toto je to čaro vychutnávať si hru, ktorá príde raz za generáciu.

Verdikt

Red Dead Redemption 2 má všetko, čo by malo mať. Prepracovaný a živý svet, neuveriteľný a strhujúci príbeh, skvelú hrateľnosť, animácie, grafiku, hudbu, dabing a mnoho iného. Nie je to iba hra. Je to dobrodružstvo plné emócií a napätia, ktoré ťa chytí a udrží až do poslednej minúty. Je až ohromujúce, ako môže vyzerať hra, ktorej odhodlaný team ľudí venuje roky ťažkej práce. Red Dead Redemption 2 je čerešnička na torte herného priemyslu a prekonáva všetky očakávania, ktoré by sme mohli od hry súčasnej generácie požadovať. Preto si nezaslúži iné ako perfektné hodnotenie a úprimne sa neviem dočkať hry, ktorej sa podarí zhodiť ju z trónu.