Softvér, ktorý umožní vodičovi úplne prenechať riadenie svojmu automobilu – pre niektorých sci-fi, pre iných predstava blízkej budúcnosti. V každom prípade však ide o zložitý problém, ktorý nebude vyriešený zo dňa na deň. No zdá sa, že Elon Musk si to tak celkom neuvedomil a precenil svoje sily, pretože až teraz, po dlhých rokoch planých sľubov, konečne uznal, že to naozaj nie je také jednoduché.

Prísľubov nie je nikdy dosť

Elon to povedal na rovinu: „Nečakal som, že to bude také ťažké, ale pri spätnom pohľade je táto náročnosť očividná.“ No zároveň tesne predtým jedným dychom opäť odprisahal, že beta verzia „Full Self-Driving“ (plne samoriadiaceho) programu 9 bude čoskoro vonku. Niektoré veci sa asi nikdy nemenia.

Mohlo by ťa zaujímať: Záhada ohledně jména pro dítě Elona Muska vyřešena!

Jeho zanietených fanúšikov to ale zrejme veľmi netrápi. Tí pokračujú vo svojej vernej, no možno už trocha prehnanej a naivnej, podpore. Povzbudzujú ho k skorému vydaniu najnovších FSD kúskov, neuvedomujúc si, že náhlenie je tá posledná vec, o čo by pri takomto projekte mali žiadať.

Elon-Musk

Ešte dlhá cesta k dokonalosti

Len pred pár týždňami sa objavilo video z Číny, na ktorom autopilot Tesla Modelu 3 nezvládol prudkú zákrutu a narazil do krovia v priekope. Nikomu sa nič nestalo, no nebol to prvý incident, kedy umelá inteligencia nezvládla riadenie. Pri niektorých z nich došlo už nanešťastie aj k ujme na zdraví.

A jej úroveň sa zatiaľ zvyšuje len relatívne minimálne. Dokonca aj očakávaný update V9, ktorý Musk toľko sľubuje a ospevuje, je značne závislý na pomoci vodiča – človek musí byť v podstate takmer neprestajne v strehu. Vozidlá spoločnosti Tesla tak stále nedosahujú parametre, ktorými odborníci definujú spoľahlivé samoriadiace automobily, a to aj napriek tomu, že má reputáciu lídra vo svojej brandži a pravidelne testuje beta verzie priamo v teréne.

Prečítaj si aj: Čip řízený umělou inteligencí v lidském těle je blíž než se zdá…

tesla

Nehodovosť aj oheň

Nezvládanie ťažších situácií na cestnej premávke nie je jediný problém spoločnosti. Už dlhšie sa hovorilo o prípadoch samovoľného vznietenia motorov niektorých modelov. Zväčša išlo o prípady, kedy auto bolo zaparkované a bez pasažierov, no tento mesiac sa objavila aj správa o vodičovi uväznenom v najnovšej Tesle S, ktorá z ničoho nič začala horieť. Namiesto „samoriadiaceho“ auta tak niektorí šťastlivci dostali „samovznietiace“.

horiaca Tesla

Ale naspäť k automatickému riadeniu. Jeden z používateľov Twitteru zinscenoval situácie, pri ktorých bol Tesla autopilot postavený pred ostré zákruty, podobné tej zo spomenutého videa. Výsledok nebol práve povzbudzujúci. Len v polovici prípadov automobil primerane spomalil a bezpečne serpentínu zvládol. Približne 50% istota, že nehavarujete? To neznie ako najlepšia reklama.

Mohlo by sa ti páčiť: AMD procesory v nových Teslách budú na úrovni PS5!

Elon Musk nie je jediný, čo si technologický prechod na samoriadiace autá predstavoval hladšie. Väčšina vývojárov, čo predpokladala, že mestá nimi už budú čoskoro ovládnuté, si začali uvedomovať, ako veľmi podcenili obtiažnosť ich praktického prevedenia. Uvedomiť by si to mali aj užívatelia, spolu s faktom, že pri tejto záležitosti bude lepšie si na automatického vodiča počkať až pokým nebudú samoriadiace autá bezpečné a spoľahlivé.