Ako si si mohol prečítať v našej recenzii, Mafia: Definitive Edition je jedným z najlepších remakov všetkých čias. Nielenže sa vývojárom podarilo zachytiť atmosféru originálu, hra bola kompletne prerobená a dočkali sme sa moderného zážitku. V redakcii sme sa zamysleli nad tým, čo prispelo k takémuto úspechu, a rozhodli sa spracovať všetky zmeny, ktoré prerobený titul priniesol. Rozdelili sme ich do viacerých skupín, vďaka čomu sa aj ty rýchlo zorientuješ. Ak si jednu z týchto hier nehral, zistíš, o čo si prišiel, a možno ťa presvedčíme, aby si jej dal šancu.

Mohli by ťa zaujímať: Poznáme nové informácie o Mafia: Definitive Edition!

Grafika

Je jasné, že po 18 rokoch technologických zmien v hernej spoločnosti neostane pri remaku klasiky kameň na kameni. Pôvodná Mafia bežala na engine LS3D a v danej dobe išlo o naozajstné zjavenie. Ak sa na ňu však pozrieme dnes, grafická stránka je jedným z dôvodov, prečo nezostarla práve najlepšie. Hranaté textúry sú prvá vec, ktorú si všimneš a ak si dáš záležať na technologických orgiách, budú ťa z nich bolieť oči. Narozdiel od titulov ako Half-Life či Halo, Mafia sa sústredila skôr na temnejšie prostredia, čo jej taktiež na kráse po takmer dvoch dekádach nepridalo.

Vývojári v Hangar 13 si toho boli plne vedomí a grafika patrí medzi tie vôbec najočarujúce aspekty  v celom remaku. O treťom diele radšej nerozprávame, no aj vďaka upraveného enginu z antikrista má vynovená Mafia fantastickú audiovizuálnu stránku. Každá textúra bola vytvorená nanovo, každý model dali v štúdiu znova dokopy a každý interiér dýcha novotou. Na Mafii: Definitive Edition tak absolútne nie je vidieť, že jej základ je starý takmer dve dekády. Prispieva tomu aj menšie pozmenenie mapy – či už ide o presunutie pretekárskej dráhy alebo obmenu niektorých budov.

Príbeh

Ak má niečo z pôvodnej hry kvalitu aj dnes, je to dejová línia, ktorá zachytáva život v mafiánskej rodine Salieri. Je nutné povedať, že to zas nie je až tak geniálne ako som si to v detstve predstavoval, no stále ide o veľmi kvalitný zážitok a na tú dobu aj revolučný spôsob rozprávania príbehu. Ten bol výnimočne povýšený na hlavnú rolu a dostal tak šancu naozaj zažiariť. Postavy ako Tommy, Sam, Paulie či Ralph ostali v českej kultúre aj dlho po vydaní hry a slávny záver pozná snáď každý.

Preniesť celý príbeh do remaku sa tak zdalo ako jednoduchá úloha, no opak bol pravdou. Fanúšikovia čakali na každú malú chybu, len aby sa mohli posťažovať na akúkoľvek zmenu, a tak sa k tomuto procesu muselo pristúpiť veľmi citlivo. Vývojári si však nechali iba kostru a všetko ostatné zmenili. Dialógy, cut-scény aj niektoré udalosti tak prešli obnovou a je nutné povedať, že išlo o výbornú voľbu. Aj v dobe, kedy sme zvyknutí na veľké príbehové hry, sa Mafii darí vyčnievať nad konkurenciou.

Gunplay

Pravdepodobne najzastaralejší aspekt pôvodného titulu je hrateľnosť so zbraňou v ruke. Pohyb pôsobí veľme trhavo a ak sa neskrčíš, netrafíš ani dvere od stodoly. Zo zbraní nejde ten pocit, ktorý sa podaril replikovať hrám z tej doby ako Half-Life či GTA 3 a protivníci na zasiahnutie prakticky nereagujú. Kvôli tomu je celý súbojový systém veľmi frustrujúci a netrpezliví hráči sa ani nedočkajú záverečných titulkov. Ešte horšie je to v misiách, v ktorých si musíš počať bez strelnej zbrane, keďže naplánovať útoky s baseballovou pálkou je takmer nemožné.

To sa však v Definitive Edition celé mení. Vývojári v Hangar 13 vyhodili takmer všetko von oknom a priniesli nám gunplay, ktorý spĺňa všetky podmienky modernej AAA zábavy. Pohľad z tretej osoby ostal, avšak ide o na míle iný zážitok ako v origináli. Pridaný bol dnes už samozrejmý krycí systém, pričom počet nosených zbraní bol limitovaný na dve. Klasický systém hlavnej – Tommy Gun, opakovačka, brokovnica – a záložnej – pištoľ či revolver – v hre ako Mafia funguje výborne a ukazuje, že Tommy nie je žiaden vražedný stroj. Predsa len, ide o taxikára, ktorý sa so dňa na deň stal mafiánom.

Autá

A keď už hovoríme o tom, že Tommy bol taxikárom, nemôžeme zabudnúť na jednu z hlavných mechaník celej hry. V pôvodnej Mafii sa najazdíš až-až a mesto je tomu prispôsobené. Dobová garáž vozidiel je naozaj úctyhodná, pričom si zajazdíš s najpomalšou krabičkou, ktorá ledva vytiahne kopec, aj s nadupanou formulou. Keď už sme pri tej formule, zrejme najslávnejšou časťou celej pôvodnej hry je level, v ktorom sa obuješ do topánok pretekára. Avšak keďže rozprávame o hre zo začiatku tohto storočia imitujúcu 30-te roky, vieš si predstaviť, v akom stave bol jazdný model. Hráči často strávili na okruhu celé hodiny, len aby nakoniec vyhodili klávesnicu von oknom.

Preto sa veľa rozprávalo o tom, či sa podarí vývojárom nadviazať na originál, no zároveň prispôsobiť zážitok modernému publiku. Je však nutné povedať, že urobili fantastickú prácu a z frustrujúceho levelu sa stal jeden z najpamätnejších zážitkov poslednej doby. Ak však chceš zažiť trocha nostalgie, stále je tu pre teba klasický mód jazdenia, vďaka ktorému si budeš môcť znova raz zanadávať. Update dostali aj samotné vozidlá, pričom vyzerajú absolútne nádherne, od maličkých šuniek až po obrovské limuzíny. Plynulému jazdeniu navyše pomáhajú aj redizajnované ulice, keďže ulice sú širšie a zatáčky už nepredstavujú taký problém ako v origináli.

Obtiažnosť

Povedzme si to úprimne, keď sa povie Mafia, čo z detstva sa ti vybaví ako prvé? Zrejme to nebudú úžasné prestrelky ani parádny príbeh, aj keď o tých by sa dalo tiež básniť jedna radosť. Bude to frustrácia. Frustrácia z takmer nesmrteľných protivníkov, frustrácia z minima lekárničiek, frustrácia z ešte menšieho počtu check-pointov a v neposlednom rade frustrácia z už spomínaných pretekov. Nejde však o nič nevídané, jednoducho to je produkt svojej doby, a tak boli všetci zvedaví, s akým riešením prídu v Hangar 13.

A urobili to naozaj šalamúnsky. Pre „normálnych“ hráčov tu je – klasicky – „normálna“ obtiažnosť. Tá sa približuje štandardom moderných strieľačiek – protivníci padnú po dvoch-troch zásahoch, Tommy toho vydrží celkom veľa a realita je mierne prispôsobená potrebám hráčov. Na druhú stranu, vývojári si pripravili pravú lahôdku pre veteránov série. Nad ťažkým módom totiž vyčíňa jeden, na ktorý sa tešili všetci praví hardcore hráči – klasický. Ak si ho zvolíš, zomrieš po troch strelách, zdravie sa ti nebude doplňovať vôbec – na iných obtiažnostiach je jeho regenerácia limitovaná – a vráti sa aj jedna zabudnutá mechanika z originálu. Zbrane, ktoré ti v zásobníku ostanú pri prebití, zmiznú na dobro.

Tak, to by bolo všetko. V piatich bodoch sme ti ukázali všetky podstatné zmeny v novej Mafii a ak si ju ešte nehral, dúfame, že jej dáš šancu. Zatiaľ sa maj!